Paragrafen

Openbaarheid en hergebruik overheidsinformatie

3.10 Openbaarheid en hergebruik overheidsinformatie

Paragraaf Openbaarheid
In 2026 werken we verder aan de taken die voortvloeien uit de Wet open overheid (Woo). Een open overheid draagt bij aan het (herstel van) vertrouwen tussen overheid en inwoners. Het zorgt ook voor een grotere betrokkenheid en participatie van inwoners bij de manier waarop hun woon- en leefomgeving is ingericht en hoe de gemeente wordt bestuurd. Het beter vindbaar en toegankelijk maken van informatie draagt ook bij aan de verbetering van de interne samenwerking.

Passieve openbaarheid

Het aantal Woo-verzoeken stijgt nog steeds elk jaar. De gemeente ontving in 2024 circa 364 verzoeken. De diensten zijn verantwoordelijk voor de afhandeling van de Woo-verzoeken en de informatie die wordt geopenbaard. De feitelijke uitvoering van de Woo-verzoeken, vanaf de primaire besluitvorming tot en met de behandeling van de bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures, is in handen van het centrale Woo-bureau. Het Woo-bureau werkt nauw samen met de diensten en eventuele andere interne en externe stakeholders.  Het Woo-bureau richt zich er continu op om de doorlooptijden van openstaande Woo-dossiers te verbeteren. Regelmatig zijn maatwerktermijnen aan de orde, bijvoorbeeld bij omvangrijke of bewerkelijke verzoeken. In die gevallen schrijft de wet voor dat de gemeente en de verzoeker gezamenlijk termijnen afspreken die redelijk zijn, gelet op de context van het verzoek.

Actieve openbaarheid
In mei 2025 is de Strategie actieve openbaarmaking 2025-2028 vastgesteld door het college. Voor de verdere implementatie van de Woo wordt een programmaplan Open Overheid 2025-2028 opgesteld. We gaan werken met een intern Servicepunt Openbaarmaking, we zetten Woo officers in als experts voor actieve openbaarmaking en we ontwikkelen een zogeheten “transparantie index” om onder andere de tevredenheid van inwoners over actieve openbaarmaking te meten. We ontwikkelen het bestaande publicatieplatform Woo.denhaag.nl als platform voor zowel de passieve openbaarmaking als ook voor actieve openbaarmaking.    

De gemeente Den Haag maakt de eerste informatiecategorieën verplicht actief openbaar volgens de Woo. Dat zijn de informatie categorieën: wet- en regelgeving, overige besluiten van algemene strekking, organisatie en werkwijze en bereikbaarheidsgegevens. Voor de overige informatiecategorieën zijn de inwerkingtredingsdatums voor de verplichting tot actieve openbaarmaking nog altijd niet definitief bepaald. We bereiden nu de tweede set (tranche) informatie categorieën voor om actief openbaar te maken volgens de Woo. Dat zijn: jaarplannen en jaarverslagen, ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag, adviezen, vergaderstukken van decentrale overheden en agenda’s en besluiten van bestuurscolleges.  
In 2025 en 2026 organiseren we verdere bewustwording over de Woo voor ambtenaren en inwoners. Onder andere via bijeenkomsten in mei tijdens de OpenGov week, dat is de internationale week van de Open Overheid en in de maand #Woovember. Ook ontwikkelen we e-learnings en werkinstructies voor de ambtenaren. We zetten daarnaast interne en externe netwerken van Woo ambassadeurs op.

Verbetering informatiehuishouding
De meest recente KPI-rapportage van het Haags Gemeentearchief laat zien dat er de afgelopen jaren belangrijke stappen zijn gezet in de verbetering van de informatiehuishouding binnen de gemeente Den Haag, maar ook dat structurele versterking nodig blijft. Dit vormt de directe aanleiding voor het lopende Verbeterprogramma Informatiehuishouding, dat als doel heeft om de informatievoorziening duurzaam op orde te brengen.

Een van de kernambities is het realiseren van "informatie op orde" — betrouwbaar, vindbaar, toegankelijk en duurzaam beheerd. Dit is niet alleen van belang voor een efficiënte bedrijfsvoering, maar ook voor het kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen, zoals o.a. vastgelegd in de Wet open overheid (Woo).

Om deze ambitie te ondersteunen, wordt o.a. gewerkt aan een nieuw strategisch beleidskader, waarin de koers voor de komende jaren wordt vastgelegd. Dit kader wordt vertaald naar een tactisch en operationeel kader, zodat beleid en uitvoering elkaar versterken. Belangrijk daarbij is de samenhang met andere gemeentelijke programma’s, zoals het Programma Besluitvorming en verdere integratie met data- en gegevensmanagement, zodat informatie als één geheel wordt benaderd en beheerd.

De gemeente Den Haag bouwt zo aan een toekomstbestendige informatiehuishouding die transparantie, samenwerking en digitale weerbaarheid ondersteunt — in het belang van de stad en haar inwoners.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2025 12:20:38 met de export van 09/12/2025 11:53:04