Bestrijding onveiligheid
Bestrijding onveiligheid
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Bestrijding onveiligheid | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 30.138 | 41.147 | 38.181 | 32.029 | 31.081 | 31.072 |
Baten | 13.014 | 18.913 | 13.675 | 8.770 | 8.624 | 8.624 |
Saldo | 17.125 | 22.234 | 24.506 | 23.259 | 22.457 | 22.448 |
Wat willen we bereiken?
In het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 worden drie thema’s benoemd waarop intensiveringen plaatsvinden om de ambitie te bereiken.
- Het verbeteren van de veiligheid in buurten en wijken door een gebiedsgerichte, integrale aanpak van onveiligheid, waarbij gebruik wordt gemaakt van een informatie gestuurde en probleemgerichte benadering;
- Het terugdringen van ondermijnde criminaliteit;
- Het terugdringen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.
Samen met de politie en vele andere partners zet de gemeente zich iedere dag in om de veiligheid in buurten en wijken in de stad te verbeteren en openbare ordeverstoringen te voorkomen. Daarnaast verdienen ook de thema’s digitale veiligheid, cybercrime, gedigitaliseerde criminaliteit en maatschappelijk ongenoegen bijzondere aandacht. Daarnaast wil het college voldoende ruimte houden om flexibel in te kunnen spelen op actuele problemen en incidenten.
Wat gaan we ervoor doen?
Gebiedsgerichte, integrale aanpak met een informatie-gestuurde, probleemgerichte inzet
De veiligheid in de wijken verbeteren we door gebiedsgericht te werken. Dit doen we informatie gestuurd in samenwerking met bewoners, ondernemers en partners. Ook de komende periode geeft de gemeente prioriteit aan gebieden waar de leefbaarheid en veiligheid onder druk staan. We gaan dan ook door met de aanpakken in investeringsgebieden: Weimarstraat/Beeklaan en de Zevensprong, de Van Baerlestraat/Jan Luykenlaan, Duindorp, Rustenburg-Oostbroek, Transvaal, Schilderswijk en stadsdeel Laak. De gemeente werkt aan een gerichte, robuuste, meerjarige, integrale aanpak van de problemen en hun oorzaken (RIS307114 ). De extra middelen voor investeringsgebieden worden ingezet om de leefbaarheid en veiligheid in de wijken te verbeteren. Dit doen we door de inrichting in de openbare ruimte aan te passen, extra voorzieningen voor jeugd en kwetsbare doelgroepen mogelijk te maken en bewoners- en ondernemersparticipatie te ondersteunen. Hiernaast blijven repressieve maatregelen van belang om overlast, criminaliteit en vormen van ondermijnende activiteiten te bestrijden. Er is extra inzet van politie en de handhavingsorganisatie in de investeringsgebieden. Deze inzet komt bovenop de reguliere inzet.
Veiligheidsregisseurs werken in de stadsdelen aan hardnekkige overlast en criminaliteitsproblemen. Zij vormen een belangrijke schakel tussen beleid en uitvoering. Zij kennen de stadsdelen door en door en staan in verbinding met de lokale uitvoerders, de beleidsmakers en de burgemeester. Het is de taak van de veiligheidsregisseurs - indien de situatie daarom vraagt - om verschillende maatregelen op het gebied van openbare orde en veiligheid in te zetten en te coördineren.
Enerzijds werken de veiligheidsregisseurs reactief in de stadsdelen bij overlast en incidenten. Anderzijds werken de veiligheidsregisseurs projectmatig en/of preventief wanneer de veiligheid in een gebied onder druk staat. Hierbij kan gedacht worden aan de investeringsgebieden of een gebied waar al een langere tijd sprake is van ernstige openbare orde problematiek. De inzet is gericht op het (snel) de-escaleren van situaties of voorkomen dat escalatie ontstaat. De veiligheidsregisseurs werken in alle acht stadsdelen en zijn gekoppeld aan de Haagse politiebureaus.
Veiligheidsregisseurs nemen contact op met bewoners en/of ondernemers indien hier aanleiding voor is. Bijvoorbeeld om omwonenden te informeren over de genomen veiligheidsmaatregelen. Ook organiseren zij in 2026 verschillende bijeenkomsten om bijvoorbeeld de meldingsbereidheid te vergroten of voorlichting te geven over specifieke veiligheidsthema’s.
We gaan in 2026 door met de integrale handhavingsacties (IHA's). Onder regie van de veiligheidsregisseurs geeft de gemeente met deze acties een duidelijk signaal af dat criminaliteit en overlast niet worden getolereerd in Den Haag.
Langdurige aanpak van ondermijning
In Den Haag zijn criminele netwerken actief die veel geld verdienen met bijvoorbeeld drugshandel en mensenhandel (RIS304166 ). Dit geld wordt vervolgens geïnvesteerd in bijvoorbeeld vastgoed, horeca of andere vormen van bedrijvigheid. Onder- en bovenwereld raken met elkaar verweven. De gemeente blijft zich in 2026, samen met de veiligheidspartners, onverminderd inzetten om dit (sluimerende) proces en de ontwrichtende effecten hiervan, in onze wijken tegen te gaan. Het college streeft naar een veilige en weerbare samenleving. Door te signaleren, te voorkomen en te verstoren, bestrijden wij ondermijnende criminaliteit in onze stad zo gericht en effectief mogelijk. Dit doen we veelal in de vorm van een gebiedsgerichte integrale aanpak, ingegeven vanuit de lokale problematiek en gericht op specifieke doelgroepen (RIS318428 ). Aandachtsvelden binnen de Haagse ondermijningsaanpak zijn drugs en mensenhandel. Het voorkomen en tegengaan van jonge aanwas (Preventie met Gezag), de stratenaanpak in investeringsgebieden (bedrijfsactiviteitenvergunning), de inzet van het Haags Economisch Interventieteam (HEIT) en de toepassing van de Bibob-toets (Gemeentelijk Bureau Bibob) maken deel uit van onze brede aanpak.
Specifieke activiteiten voor de aanpak van ondermijning in 2026:
- Invoeren vergunningplicht voor bedrijfsmatige activiteiten in een nieuw gebied (of specifieke branche). Toepassen vergunningplicht in gebied Paul Krugerlaan en Paul Krugerplein (RIS322091 ). Handhaving vergunningplicht in bestaande gebieden: Weimarstraat/Beeklaan (RIS306648 ), Van Baerlestraat/Jan Luykenlaan (RIS314549 ) en Goeverneurlaan (RIS319748 );
- Voortzetting gebiedsgerichte projectmatige aanpak van ondermijning in Scheveningen Haven. Samen met de andere partners in de haven wordt gewerkt aan meer zicht en toezicht op de ondermijnende activiteiten op het water, het aanpakken van de gelegenheidsstructuren op de kade en het weerbaarder maken van het gebied;
- Uitvoering actieprogramma Mensenhandel: Met de bevindingen uit de evaluatie van het Actieprogramma Mensenhandel 2020-2023 is een nieuw actieprogramma 2025-2028 ontwikkeld (RIS320843 );
- Om de bewustwording onder inwoners te vergroten, wordt op verschillende momenten en locaties in de stad 'Ondermijning in Beeld' georganiseerd. Naar aanleiding van het rioolwateronderzoek wordt bovendien voor de tweede keer de bewustwordingscampagne 'Af en toe' voortgezet, gericht op het terugdringen van (het gebruik van) harddrugs;
- Aanpak vastgoed in het kader van de ‘Citydeal transformatie binnensteden’; de aanpak van ondermijning vormt één van de pijlers binnen deze citydeal (RIS315746 ). In dat kader wordt gewerkt aan een diagnose-/analysemodel voor het in kaart brengen van kwetsbaarheden in een gebied en daarop aansluitende aanpak;
- Aanpak van explosies via een breed pakket aan maatregelen, zoals de sluitingsbevoegdheid en nazorg. Er gaat ook aandacht uit naar preventie en actieve deelname aan het Offensief tegen Explosies (OTE), een landelijke samenwerking van publieke en private partijen dat via een brede aanpak gericht op preventie, opsporing, nazorg en kennisontwikkeling het aantal explosies wil terugbrengen (RIS322183 );
- Programma “Preventie met Gezag” (PmG) met als doel het voorkomen dat jongeren de (ondermijnende) criminaliteit ingaan of hier verder in afglijden (RIS314852 ). Dat willen we bereiken met een evenwichtige aanpak: met preventie én met gezag. Door perspectief te bieden aan jongeren en grenzen te stellen waar dit nodig is. We bieden perspectief aan jongeren in samenwerking met o.a. jongeren zelf, hun ouders, scholen, jongerenwerk en initiatieven om jongeren aan (bij)banen te helpen. Op die manier werpen we barrières op voor het toetreden tot de criminaliteit. We zorgen samen met o.a. politie en OM ervoor dat jongeren die stappen zetten in of voor de (ondermijnende) criminaliteit in beeld zijn en dat snel, zichtbaar en passend wordt ingegrepen om doorgroeien te voorkomen. PmG maakt onderdeel uit van het Nationaal Programma Zuidwest.
Aanpak van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit
Lokale persoonsgerichte aanpak
Den Haag werkt ook in 2026 met een lokale persoonsgerichte aanpak per basisteam van de politie. Dit heet ‘Persoonsgerichte Aanpak (PGA) lokaal’. Met repressieve en preventieve interventies gericht op deze personen, wordt de overlast en criminaliteit die zij veroorzaken, teruggedrongen.
Deze aanpak is met name bedoeld voor jongeren die zich schuldig maken aan High Impact Crimes (HIC's), jongeren in het bezit van verboden (steek)wapens, jongeren in de drugscriminaliteit en jongeren met of zonder antecedenten die ernstige overlast plegen. Deze jongeren krijgen een persoonlijk plan van aanpak. Personen in de aanpak hebben vaak te maken met meervoudige problematiek, waaronder financiële problemen, werkloosheid, verslavingsproblematiek en/of hebben problemen op school en in de buurt. De samenwerking met de ketenpartners vanuit verschillende domeinen, zoals (jeugd)zorg, onderwijs, (jeugd-)reclassering, politie etc. is essentieel. Aan de integrale uitvoering van PGA lokaal ligt een in 2025 herijkt privacy convenant ten grondslag (RIS322088 ). Als onderdeel van onder andere de PGA-aanpak worden re-integratieofficieren ingezet. Deze inzet heeft als doel recidive te voorkomen en maatschappelijke veiligheid te vergroten. Bij deze begroting zijn extra middelen beschikbaar gekomen om de huidige inzet te kunnen continueren.
Voor jongeren die actief zijn in de ondermijnende (drugs)criminaliteit kan vanuit PGA lokaal de interventie ImpACT ingezet worden. Met het doel om hen uit de criminaliteit te halen, bieden we deze jongeren met ImpACT zeer intensieve ondersteuning en coaching. Waar nodig en mogelijk wordt ook het gezin betrokken bij het traject. ImpACT is een interventie die voortdurend in ontwikkeling is en blijft. Door het dynamische karakter kan worden ingespeeld op trends waardoor we de focus kunnen verleggen naar de jongeren die, binnen de ondermijnende criminaliteit, de meeste aandacht nodig hebben. Vanwege de intensiteit van de interventie kunnen ook in 2026 maximaal 25 jongeren tegelijkertijd worden geholpen.
Aanpak problematische jeugdgroepen
Den Haag hanteert een integrale groepsaanpak voor problematische jeugdgroepen, gebaseerd op het 7- stappenmodel (een landelijke werkwijze). Elk jaar inventariseert de politie het aantal jeugdgroepen. Vervolgens wordt gezamenlijke besloten voor welke groepen een integrale aanpak passend en nodig is. Er wordt onderscheidt gemaakt tussen drie typen groepsaanpakken: 1) hinderlijk, 2) overlastgevend, 3) crimineel en/of rivaliserend. De intensiteit van de aanpak wordt afgestemd op de ernst van de problematiek. De grootste zorgen gaan uit naar de criminele (rivaliserende) jeugdgroepen, waarbij drugshandel, straatroven, heling, (vuur)wapenbezit en gewelddelicten de boventoon voeren.
Met deze integrale groepsaanpak dringen we de overlast en het criminele gedrag van de groepsleden terug, zodat de jeugdgroep geen negatieve impact meer heeft op de leefbaarheid en veiligheid in Den Haag. Met de aanpak wordt onder regie van de gemeente ingezet op drie sporen: (1) de persoon, (2) de groep en (3) het leefgebied. Samen met onze ketenpartners worden voor de groepsleden individuele plannen opgesteld, waarin hulp, zorg en strafrecht worden gecombineerd. Hiermee stellen we grenzen aan ongewenst gedrag en geven we de jongeren tevens de kans het juiste pad te nemen en voor een kansrijke toekomst te kiezen. Daarnaast wordt samen met partners bepaald welke mix van interventies nodig is om de dynamiek en het gedrag van de groep te doorbreken en nieuwe aanwas te voorkomen. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de veiligheidsregisseurs.
Binnen criminele jeugdgroepen kan rivaliteit met andere groepen voorkomen, die vaak de gemeentelijke grenzen overstijgt. Wanneer deze spanningen en gewelddadige confrontaties structureel zijn, spreken we van een rivaliserende criminele jeugdgroep. De gemeente Den Haag werkt samen met de gemeenten Delft en Zoetermeer, het OM, de politie en het Zorg- en Veiligheidshuis aan een versterkte regionale aanpak (RIS314082 ). Deze samenwerking richt zich op de samenhang tussen individuele aanpakken, groepsdynamieken, trends en ontwikkelingen. Het doel is om escalatie tussen groepen te voorkomen en de veiligheid in de regio te vergroten. Bij deze begroting zijn extra middelen beschikbaar gekomen om de bestaande aanpak voort te zetten.
Jeugdgroepen zijn steeds vaker minder wijkgebonden en opereren meer in flexibele, hybride netwerken. Hierdoor wordt een groeps- en gebiedsgerichte aanpak complexer. De aanpak op deze hybride werkelijkheid blijft de komende jaren onze aandacht houden.
Aanpak jonge straatdealers
In Den Haag zijn voornamelijk jongeren betrokken bij de straathandel in drugs. In de praktijk zien we dat deze doelgroep, al dan niet onder druk, steeds vaker de stap zet richting de georganiseerde criminaliteit. Om dit te voorkomen is, met de politie Eenheid Den Haag en PGA-lokaal, een aanpak ontwikkeld die specifiek is gericht op jongeren die hun eerste stappen zetten in de drugscriminaliteit, maar die nog niet sterk zijn gelieerd aan een criminele organisatie.
De aanpak bestaat naast het opleggen van een last onder dwangsom aan de jongere door de burgemeester, uit een hulpverleningstraject (via PGA-lokaal) en strafrechtelijke vervolging (OM) (RIS317158 ). De drugshandel op straat heeft een negatief effect op de leefbaarheid in de Haagse wijken en verstoort de openbare orde. Met het opleggen van de last onder dwangsom aan jonge straatdealers wordt beoogd deze negatieve effecten tegen te gaan en de openbare orde te herstellen (RIS315595 ).
De last onder dwangsom wordt opgelegd in combinatie met een (intensief) hulpverleningstraject om er zo voor te zorgen dat jongeren ook duurzaam uit de drugscriminaliteit stappen. Gezien het preventieve karakter van de last onder dwangsom kan deze maatregel voor de jongere fungeren als stok achter de deur om hulpverlening te aanvaarden. Daarom vindt per casus een PGA-lokaal overleg plaats, alvorens wordt overgegaan tot het opleggen van een last onder dwangsom. Tijdens dit overleg wordt gekeken welke hulpverlening passend is. In 2026 zetten we deze aanpak voort en wordt de aanpak geëvalueerd.
Wat mag het kosten?
De twee grootste posten aan de lastenkant van deze activiteit bestaan uit personeel € 20,3 mln. en materieel budget € 17,2 mln. Daarnaast is een klein budget beschikbaar voor inkomensoverdrachten van € 0,7 mln.
Aan de batenkant is er sprake van inkomensoverdrachten met name vanuit het rijk voor een bedrag van € 12,8 mln. en inkomsten uit leges € 0,9 mln.
Strandveiligheid
Strandveiligheid
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Strandveiligheid | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 1.169 | 1.714 | 1.751 | 1.751 | 1.751 | 1.751 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 1.169 | 1.714 | 1.751 | 1.751 | 1.751 | 1.751 |
Wat willen we bereiken?
De gemeente draagt ook in 2026 zorgt voor de strand- en zwemveiligheid. De Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) geeft uitvoering aan het strandveiligheidsbeleid. Hiervoor wordt samengewerkt met andere hulpdiensten, zoals de KNRM.
Wat gaan we ervoor doen?
- De VRH zorgt in de maanden mei tot en met september dagelijks voor het toezien op en redden van baders, zwemmers en watersporters in het brandingsgebied. Hiervoor worden naast de lifeguards van de VRH ook de lifeguards van de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade (HVRB) ingezet;
- De VRH zorgt voor het plaatsen van de strandposten van waaruit de lifeguards opereren, voldoende capaciteit op de bewakingsdagen en middelen zoals vaartuigen, voertuigen, communicatieapparatuur en redvesten. Conform een risicogericht model van strandbewaking;
- Strandbezoekers worden gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld door het gebruik van de vlaggen op het strand;
- De gemeente voorziet in publiekscampagnes om het bewustzijn van strandbezoekers te vergroten en draagt zorg voor het verspreiden van de polsbandjes om zoekgeraakte kinderen gemakkelijker ter herenigen met hun ouders.
Wat mag het kosten?
Deze activiteit bestaat in zijn geheel uit de inkomensoverdracht van € 1,8 mln. aan de Veiligheidsregio Haaglanden.
Brandweer en rampenbestrijding
Brandweer en rampenbestrijding
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Brandweer en rampenbestrijding | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 57.076 | 61.310 | 62.510 | 62.510 | 62.510 | 62.510 |
Baten | 2.356 | 3.165 | 3.165 | 3.165 | 3.165 | 3.165 |
Saldo | 54.720 | 58.145 | 59.345 | 59.345 | 59.345 | 59.345 |
Wat willen we bereiken?
De VRH voert als wettelijk verplichte gemeenschappelijke regeling taken uit op het gebied van brandweerzorg, regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De doelstellingen van de VRH zijn beschreven in de meerjarenbegroting 2026 - 2029 van de veiligheidsregio (RIS322385 ). Als uitvoeringsdienst – die voor het grootste deel uit de brandweer bestaat – heeft de begroting van de VRH vrijwel volledig betrekking op personele en materiele lasten. De VRH staat 24 uur per dag, 7 dagen in de week klaar voor veiligheid en zorg in de regio. Hierbij gaat het om dagelijkse incidenten waarmee de brandweer en de meldkamer te maken hebben, maar ook om de voorbereiding op en/of incidentbestrijding rondom grootschalige gebeurtenissen. Hierbij werken de brandweer, GHOR, politie en gemeenten nauw met elkaar samen. Afhankelijk van de onderwerpen, wordt deze samenwerking uitgebreid met andere partners zoals het Hoogheemraadschap van Delfland en Defensie. Als basis voor deze multidisciplinaire samenwerking worden periodiek een regionaal risicoprofiel (RIS314625 ), regionaal beleidsplan Rampenbestrijding en Crisisbeheersing (RIS314625 ) en een regionaal crisisplan vastgesteld.
Wat gaan we ervoor doen?
De Veiligheidsregio heeft in de meerjarenbegroting 2026 – 2029 (RIS322385 ) een brede omschrijving van de uitvoering van haar taken opgenomen. Het betreft onder andere:
- De uitvoering van regionale brandweerzorg. Binnen de gehele regio ontvangt elke gemeente vergelijkbare brandweerzorg. Voor het 24/7 bestrijden van incidenten bestaat de operationele dienst uit beroepsmedewerkers en vrijwilligers, verdeeld over 23 kazernes (waarvan 6 in Den Haag). Ook worden de taken van de meldkamer brandweer uitgevoerd. Daarnaast adviseert de brandweer over het veilig inrichten van de omgeving (zoals woonwijken), (brand)veilig bouwen en het gebruik van gebouwen, het versterken van de zelfredzaamheid van inwoners en het zo goed en veilig mogelijk maken van een brandweerinzet door middel van maatregelen in de omgeving of het gebouw. Deze taken worden risicobeheersing genoemd;
- De uitvoering van geneeskundige hulpverlening. Binnen de VRH bestaat dit uit de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio). De GHOR is o.a. verantwoordelijk voor de inzet en coördinatie van het optreden van de geneeskundige (hulp)diensten bij incidenten. Dit betreft onder meer ambulancediensten, ziekenhuizen, huisartsen en GGD;
- De uitvoering van regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing. In regionaal verband werken de brandweer, geneeskundige kolom, gemeenten en politie samen op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Hierbij wordt de focus primair gelegd op het dagelijkse werk van de hulpdiensten (“99% van het werk”) en vindt de voorbereiding op rampen en crises als een afgeleide daarvan plaats. Op deze manier wordt voorkomen dat de voorbereiding op rampen en crises op zichzelf staat en onvoldoende aansluit bij het werk van de hulpdiensten.
Wat mag het kosten?
Deze activiteit bestaat voor € 59,0 mln. uit inkomensoverdrachten voor de inwonersbijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden en een klein budget van € 0,2 mln. voor de vervanging van brandkranen. Daarnaast wordt er aan de lastenkant nog € 3,3 mln. toegevoegd aan de reserve FLO.
Aan de batenkant wordt voor 2026 € 3,2 mln. vanuit de reserve ingezet ter dekking van de lasten van de FLO.