Sociale basis
Sociale basis
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Sociale basis | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 65.336 | 53.999 | 53.627 | 48.522 | 47.951 | 48.213 |
Baten | 7.257 | 7.254 | 6.700 | 3.854 | 3.854 | 3.854 |
Saldo | 58.079 | 46.745 | 46.927 | 44.668 | 44.097 | 44.359 |
Wat willen we bereiken?
Sociale basis (Participatie en informele hulp)
De gemeente streeft naar een samenleving waarin inwoners actief en naar vermogen aan kunnen deelnemen en een bijdrage kunnen leveren aan hun leefomgeving. Als onderdeel daarvan wordt ingezet op een sterke sociale basis die inwoners ondersteunt. Hierdoor kunnen zij langer in goede gezondheid blijven deelnemen aan de samenleving en zullen zij minder snel aanspraak maken op individuele curatieve professionele hulp. Dit sluit aan bij de doelstelling van het Rijk om de ontwikkeling ‘van gezondheid naar welzijn’ te maken, de zogenoemde ‘beweging naar de voorkant’ (van curatieve individuele voorzieningen naar preventieve voorliggende algemene voorzieningen). De inzet op de sociale basis richt zich in het kader van dit begrotingsactiviteit specifiek op (ondersteuning van) mantelzorgers, vrijwilligerswerk, senioren, welzijnswerk, eenzame inwoners, mensen met een beperking en de Sociale Kaart Den Haag.
Zorg en Welzijn
Inwoners van Den Haag zijn zoveel als mogelijk zelfredzaam en kunnen – naar vermogen - participeren in de samenleving. Inwoners die professionele hulp en ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht bij welzijnsprofessionals in de wijk en op de Servicepunten XL. Op deze punten kunnen inwoners op een laagdrempelige manier kosteloos gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Mensen kunnen er terecht voor kortdurende praktische en/of psychosociale ondersteuning. De inzet op het jeugd- en jongerenwerk en het opbouwwerk wordt toegelicht in programma 14 van deze programmabegroting.
Emancipatie
Het is nog altijd van cruciaal belang om de kansengelijkheid van queer personen en vrouwen op alle gebieden te bevorderen. Door te werken aan een samenleving waarin vrouwen en queer personen zichtbaar zijn, zich veilig voelen en gelijke kansen hebben om volledig deel te nemen aan het maatschappelijk leven, kunnen we een inclusieve en rechtvaardige samenleving bevorderen. Essentieel hierbij is het creëren van bewustzijn over het belang van queer- en vrouwenemancipatie. Daarbij hebben queer vluchtelingen, ouderen en bi-culturele jongeren bijzondere aandacht binnen queeremancipatie.
Wat gaan we ervoor doen?
Sociale basis (Participatie en informele hulp)
- We geven onder meer verder invulling aan de gestelde ambities en acties in de actielijn informele zorg 2024-2026 (RIS317703 ), actielijn seniorvriendelijk Den Haag 2025-2030 (RIS322179 ) en de beleidsagenda In Den Haag doet iedereen onbeperkt mee 2024-2026 (RIS318989 ).
- Als onderdeel van reeds verleende meerjarige subsidies binnen de subsidieregelingen grootschalige activiteiten samen sociaal en vitaal Den Haag 2024 (RIS318891 ) en Haags Ontmoeten 2025-2027 Den Haag 2024 (RIS322104 ), worden in 2026 ruim 50 meerjarige subsidies voor subsidiejaar 2026 gecontinueerd, ter waarde van in totaal ongeveer 7 mln. euro in 2026. Hier worden in 2026 naar verwachting ongeveer 29.000 unieke inwoners mee bereikt. We vergroten daarnaast de bekendheid van de subsidieregeling toegankelijke stad Den Haag 2024 (RIS319169 ).
- We breiden de 63 Haags Ontmoeten-locaties verder uit met twee tot drie locaties. We kijken daarbij zowel naar spreiding over de stad als naar diversiteit in het aanbod, zodat er zoveel mogelijk Haags Ontmoeten locaties zijn waar senioren zich thuis voelen. In 2026 streven we naar een toename van het aantal locaties met het keurmerk dementievriendelijk met 83% (een toename van 10, van 12 naar 22 locaties).
- De tijdelijke investering in extra cliëntondersteuning voor mantelzorgers op de Servicepunten XL is voor 2026 meegenomen als onderdeel van de subsidieregeling professioneel welzijnswerk 2026-2027 Den Haag 2025 (RIS321728 ). Daarnaast blijft de gemeente zich in 2026 inzetten voor logeerzorg en respijtzorg aan huis.
- We continueren de valpreventie-aanpak waarbij in 2026 minimaal 600 senioren valpreventietrainingen kunnen volgen. In elk stadsdeel wordt in 2026 een vitaliteitsdag georganiseerd.
Zorg en Welzijn
- We voeren de activiteiten uit, zoals opgenomen in de Actualisatie Beleidsplan Professioneel Welzijnswerk 2025-2027 (RIS321267 ).
- Daarbij richten we ons onder andere op het beter vindbaar maken van de Servicepunten XL en het verbeteren van de ketensamenwerking met andere partners, zoals Helpdesk Geldzaken, de Wmo-wijkteams, het klantcontactcentrum en het daklozenloket.
- In 2026 gaat de tweejarige subsidieregeling voor het professioneel welzijnswerk in. Daarnaast wordt gewerkt aan de stappen die nodig zijn om per 2028 tot meerjarige financiering van professioneel welzijnswerk te komen.
Emancipatie
- We voeren de activiteiten uit zoals opgenomen voor het jaar 2025 in de uitvoeringsagenda's met betrekking tot queer- en vrouwenemancipatie uit de nota 'Inclusief Samenleven: allemaal anders, iedereen Haags' (RIS318932 )
- In het bijzonder zullen we ons voor queeremancipatie concentreren op het bevorderen van queersensitiviteit bij hulpverlenings- en welzijnsinstellingen en het bevorderen van queeracceptatie.
- Voor vrouwenemancipatie hebben we bijzondere aandacht voor preventie van straatintimidatie, financiering en ondersteuning van vrouwenorganisaties.
- Er wordt uitvoering gegeven aan de motie ‘ Veilige opvang voor queer asielzoekers, ook in de toekomst!’ (RIS322551 ) en ‘Veilige opvang voor queer asielzoekers, nu!’ (RIS322552 ), waarbij een opvang voor queer asielzoekers zal worden gerealiseerd.
- We blijven actief aandacht geven aan (sociale) veiligheid in het uitgaansleven middels het Nachtpact, waaronder training aan horecapersoneel om in te grijpen bij discriminatie en (seksuele) intimidatie tijdens het uitgaan, en door de inzet van stewards in de uitgaanskernen en in de zomer op de boulevard.
Wat mag het kosten?
Eigenaar en participatie
Voor 2025 is € 3,1 mln. aan lasten begroot en € 3,9 mln. aan baten.
Lasten:
- € 1,9 mln. aan overige goederen en diensten.
- € 0,8 mln. aan overige lasten, zoals afschrijvingen
- € 0,4 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Baten:
- € 3,9 mln. huuropbrengsten
Emancipatie
Voor 2025 is € 2,3 mln. aan lasten begroot
Lasten:
- € 1,4 mln. beleidsmiddelen die grotendeels worden ingezet voor het bekostigen van subsidieregelingen.
- € 0,1 mln. aan overige goederen en diensten.
- € 0,8 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Participatie en informele hulp
Voor 2025 is € 31,8 mln. aan lasten begroot en € 2,8mln. aan baten.
Lasten:
- € 26,2 mln. beleidsmiddelen die grotendeels worden ingezet voor bekostiging van de subsidieregelingen.
- € 2,3 mln. aan overige lasten
- € 3,3 mln. aan salarissen en sociale lasten.
- 2,9 mln. begrote lasten vanuit de brede SPUK
Baten:
- € 2,9 mln. baten vanuit de brede SPUK
Zorg en Welzijn
Voor 2025 is € 16,5 mln. aan lasten begroot.
Lasten:
- € 16,5 mln. beleidsmiddelen die grotendeels worden ingezet voor zorg en welzijn subsidies t.b.v. Haagse Welzijnsinstellingen. Deze subsidies hebben vooral betrekking op de exploitatie van de servicepunten (XL) en de professionele inzet die vanuit de servicepunten wordt ingezet/ aangeboden.
- € 0,1 mln. aan overige goederen en diensten
- € 0,4 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Bescherming jeugd en gezin en maatschappelijke opvang
Bescherming jeugd en gezin en maatschappelijke opvang
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Bescherming jeugd en gezin en Maatschappelijke opvang | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 220.203 | 176.261 | 182.717 | 167.364 | 166.971 | 167.068 |
Baten | 37.049 | 35.851 | 34.721 | 27.265 | 26.906 | 26.906 |
Saldo | 183.154 | 140.410 | 147.996 | 140.099 | 140.065 | 140.162 |
Wat willen we bereiken?
Beschermd wonen (WMO)
In 2026-2029 wil de gemeente Den Haag passende zorg en ondersteuning bieden in de eigen woning, een Beschermd Thuis. Door goede samenwerking met zorgpartners en steunpunten in de wijk bieden we de juiste zorg in de eigen woonomgeving. Als dat niet meer voldoende is, zijn er specialistische, kleinschalige, beschermde woonvormen waar je snel terechtkunt en de juiste zorg ontvangt, zo lang als nodig is. De voorzieningen zijn verspreid over de hele regio zodat er passende zorg is in de nabijheid, lokaal wanneer het kan en regionaal wanneer het moet. We experimenteren met andere vormen van Begeleid Wonen zoals flex- en gemengd wonen om zo de mismatch tussen vraag en aanbod op te lossen. Door regionaal in te zetten op preventie beperken we de instroom. Al tijdens het verblijf bereiden we voor op duurzame uitstroom, met passende ondersteuning in de thuissituatie.
Verward en onbegrepen gedrag/ (O)GGZ
Met het beleid op het gebied van verward en onbegrepen gedrag willen we mensen die zelfstandig in de stad wonen of dakloos zijn ondersteunen én trachten we overlast en onveiligheid te voorkomen of te doen afnemen. We zetten ons in voor een brede groep Hagenaars die meestal zorg nodig heeft: van mensen die in stilte lijden tot mensen die in verwarde toestand een gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Het beleid op dit onderdeel voor de komende jaren is vastgelegd in de 'Beleidsbrief verward en onbegrepen gedrag' (RIS318840 ).
Maatschappelijke- en vrouwenopvang, gezinsopvang (WMO)
De ambities voor de komende periode zijn opgenomen in het Beleidskader Aanpak dakloosheid 2023-2030 Den Haag geeft huis (RIS316085 ). Deze ambities zijn:
- Voor iedereen een passende plek
- Voor iedereen financiële bestaanszekerheid
- Voor iedereen passende ondersteuning
- Iedereen weet de weg
We blijven daarbij de focus houden op jongeren en betrekken ervaringskennis bij beleid en uitvoering.
Huiselijk geweld
Huiselijk geweld en kindermishandeling (hierna: huiselijk geweld) vormt een ernstige bedreiging voor de veiligheid en het welzijn van individuen en gezinnen/huishoudens binnen de gemeente Den Haag. Als gemeente zetten we ons dagelijks in om Haagse individuen en gezinnen/huishoudens tegen huiselijk geweld te beschermen en/of het te voorkomen. Wij willen het aantal huiselijk geweld meldingen omlaag brengen door de inzet van maatregelen. De maatregelen zijn gericht op preventie, vroegsignalering, het inzetten van interventies, zoals het inzetten van een tijdelijk huisverbod, en het bevorderen van samenwerking tussen netwerkpartners. Regionaal hebben Veilig Thuis Haaglanden, Arosa (KesslerPerspektief) het Zorg- en Veiligheidshuis en de GGD Haaglanden samen met hun netwerkpartners een belangrijke rol in de aanpak van huiselijk geweld, en de gemeente blijft dat stimuleren.
Sekswerkbeleid en mensenhandel
Met het Haagse sekswerkbeleid wil de gemeente dat alle sekswerkers veilig en zonder stigma kunnen werken (RIS320863 ). Ook wil de gemeente dat sekswerkers hun positie kunnen verbeteren en worden misstanden waaronder mensenhandel hard aangepakt. Daarnaast zet de gemeente de komende jaren met het Actieprogramma Mensenhandel 2025-2028 (RIS320843 ) in op het tegengaan van mensenhandel. Het doel van het programma is om mensenhandel zoveel mogelijk te voorkomen en slachtoffers de hulp en ondersteuning te bieden waar ze recht op hebben.
Veilig Thuis
Veilig Thuis doet in méér dan 90% een spoedbeoordeling op de veiligheid op huiselijk geweld binnen 24u en behoud dit percentage als doel voor de komende jaren 2026-2029. De wettelijke norm van 5 dagen voor de volledige veiligheidsbeoordeling wordt in ca. 55% gehaald. De afgelopen jaren is de wachtlijst van méér dan 500 zaken in 2022 naar iets meer dan 100 zaken eind 2024 gedaald. In GR (Gemeenschappelijke regeling GGD en VT Haaglanden) begroting 2025 en 2026 streeft Veilig Thuis Haaglanden naar stabiliteit van de wachtlijst voor onderzoeken naar huiselijk geweld. Het doel voor 2025 is om eind van het jaar niet hoger uit te komen dan 111 zaken. Verdere ambitie op afbouw is door verwachte besparingen in 2026 niet mogelijk en dus houdt Veilig Thuis voorlopige rekening met een stabilisatie van het niveau van 111 zaken. De ontwikkeling in de organisatie op caseload kunnen op termijn wel positieve effecten hebben op de hoogte van de wachtlijst. De gemeenteraad wordt 2x per jaar geïnformeerd over de hoogte van de wachtlijsten in de bestuursrapportages GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden.
Wat gaan we ervoor doen?
Beschermd wonen (WMO)
De H5-gemeenten werken samen aan de doelen omschreven in de gezamenlijke regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang “Samen Bouwen Aan Maatschappelijk Herstel” (RIS315214 ).
- We vertalen deze in een uitvoeringsplan waar we de komende jaren extra inzetten op preventie, spreiding van voorzieningen en regionale toegang tot convenantwoningen.
- We werken intensiever samen met de partners in de stad om een gevarieerd, passend en toekomstbestendig zorgaanbod te creëren, waarbij duurzaam uitstromen in de wijk een belangrijk onderwerp is. Wij streven hierbij naar een optimale afstemming tussen de zorgvraag en het beschikbare aanbod. Daarbij zetten wij tijdig in op een duurzame uitstroom naar zelfstandige woonruimte, waarbij passende begeleiding in de thuissituatie wordt ingezet om de overgang te ondersteunen en de zelfstandigheid van bewoners te versterken en te behouden.
- We verstevigen de samenwerking met woningcorporaties op het gebied van Housing First en zoeken elkaar op wanneer het gaat om uitstroom uit voorziening of voorkoming van instroom.
Verward en onbegrepen gedrag/(O)GGZ
De Haagse aanpak voorziet met inzet van Wmo-middelen in een vergaande en wijkgerichte verbinding tussen het zorgdomein, het sociaal domein en het veiligheidsdomein.
De Haagse inzet voor de komende periode kent twee speerpunten:
- Het nader vormgeven van zogenaamde Zelfregie- en herstelinitiatieven (ZHI’s) die psychisch kwetsbare bewoners in staat stellen om zelf te beslissen over hun leven, herstel en de zorg en de laagdrempelige ondersteuning die daarbij hoort;
- De verbinding van het medisch, sociaal en veiligheidsdomein met de inzet van integrale GGZ-wijkteams voor mensen met een Ernstige Psychische Aandoening (EPA) die in de Haagse wijken wonen.
Voor de intensivering van de aanpak verward en onbegrepen gedrag zijn landelijk middelen beschikbaar gesteld vanuit het programma 'Grip op onbegrip' waarmee we in Den Haag de werkwijze 'Aanpak overlast verward gedrag' voor personen waarover veelvuldig meldingen bij de politie worden geregistreerd in de stad implementeren.
Maatschappelijke- en vrouwenopvang, gezinsopvang (WMO)
Om de doelen uit het beleidskader te bereiken staan de volgende acties voorop:
- De in 2025 uitgevoerde Ethos telling geeft ons beter inzicht in de omvang van de categorieën dak- en thuisloze mensen in de regio. Deze kennis helpt ons de aanpak Dakloosheid aan te scherpen.
- We creëren voor diverse complexe groepen passend aanbod. Zo realiseren we een opvang voor dak- en thuisloze mensen die een combinatie van complexe zorgvraag en overlastgevend gedrag hebben, is er een vaste locatie voor de PWO in beeld (RIS321957 ), zoeken we intensief naar een vaste locatie voor de WKR en zijn we gestart met een somatische opvang. De succesvolle aanpak van kwetsbare dakloze EU-burgers wordt gecontinueerd. Het Rijk heeft hiervoor in mei 2025 rijksmiddelen voor de periode 2025-2028 beschikbaar gesteld.
- Het afwegingskader voor de toegang tot gezinsopvang (RIS320151 ) wordt verder geïmplementeerd met als doel een eenduidige, kwalitatief goede opvang van gezinnen met het belang van het kind voorop.
- Om onze doelen te bereiken is goede sturing van belang.
- We werken in 2026 met onze zorgaanbieders gezamenlijk aan het tot standkomen van de beweging die in de Aanpak dakloosheid is omschreven richting 2030. Daarnaast is met de meerjarige aanbestedingen voor sociaal beheer, hotelopvang, beveiliging en technisch beheer een eenduidige financiële en inhoudelijk basis is gelegd voor de inzet van deze activiteiten ten behoeve van maatschappelijke opvang waar we in 2026 verder in willen ontwikkelen op het gebied van contractmanagement.
Huiselijk geweld
- De regionale opvang en ondersteuning voor slachtoffers van huiselijk geweld (levensbedreigende situaties) organiseren wij samen met Arosa (onderdeel van KesslerPerspektief) en het Leger des Heils. Samen met Arosa en het Leger des Heils werken we de komende jaren toe naar een nieuwe vorm van opvang, ook wel Oranjehuis genoemd, waardoor slachtoffers van huiselijk geweld beter en efficiënter worden geholpen.
- In 2026 wordt verder uitvoering gegeven aan de Haagse aanpak gendergerelateerd geweld, zoals de inzet op stalking en intieme terreur. Zie hiervoor de voortgangsrapportage gendergerelateerd geweld
- Eind 2025 wordt de lokale aanpak Den Haag Huiselijk geweld en de nieuwe regiovisie huiselijk geweld Haaglanden naar de gemeenteraad gestuurd. De komende jaren wordt uitvoering geven aan de activiteiten uit deze documenten.
Sekswerkbeleid en mensenhandel
- In 2026 geven we uitvoering aan de Nota sekswerk Den Haag (RIS320863 ). Dit betekent dat we inzetten op onder andere fysiek en online veldwerk en hiermee zicht krijgen op de vragen en behoeften van sekswerkers.Naar verwachting bereiken we met het veldwerk ruim 3.500 sekswerkers. Daarnaast ondersteunen we sekswerkers die van baan willen verwisselen door middel van Carrièreswitch’-programma’s. Jaarlijks gaat het naar verwachting om ongeveer 175 trajecten.
- Met het oog op de toekomst van het raamsekswerk heeft het bureau RadarAdvies in 2025 voorstellen gedaan om een aantal pilots uit te voeren (RIS321954 ). In 2026 worden de pilots geëvalueerd en verdere vervolgstappen bepaald.
- In 2026 geven we uitwerking aan het Actieprogramma Mensenhandel 2025-2028 (RIS320843 ). Dit betekent dat we inzetten op meer voorlichting aan jongeren en professionals, zodat zij signalen van mensenhandel eerder herkennen. Ook is er de komende jaren extra aandacht voor opvang, hulp en ondersteuning aan slachtoffers. We verwachten de zorg voor ruim 170 slachtoffers te coördineren.
Veilig Thuis
Veilig Thuis Haaglanden (VTH) voert voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD/VTH wettelijke en regionale taken uit op gebied van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Voor de GR-taken verwijst VTH naar de Ontwerp-begroting-2026-GR-GGD-VT.pdf .
- VTH zet gericht in op het realiseren van een gezonde wachtlijst, het versterken van onze strategische positie en het borgen van aantrekkelijk werkgeverschap. Door middel van:
- Versnellen van doorlooptijden door procesoptimalisatie en intensievere samenwerking met ketenpartners.
- Actief inspelen op beleidsontwikkelingen via monitoring, regionale afstemming en interne kennisdeling.
- Investeren in medewerkers door loopbaanontwikkeling, vitaliteitsbeleid en gerichte wervingsinspanningen
Wat mag het kosten?
Beschermd wonen (WMO)
Voor 2026 is € 54,5 mln. aan lasten begroot en € 1,3 mln. aan baten.
Lasten:
- € 54,3 mln. voorzieningen Zorg in natura te leveren door zorgaanbieders
Baten:
- € 1,3 mln. aan eigen bijdragen Zorg in natura
Verward en onbegrepen gedrag/ (O)GGZ
Voor 2026 is € 22,5 mln. aan lasten begroot en € 1,6 mln. aan baten.
Lasten:
- € 0,9 mln. aan salarissen en sociale lasten
- € 21,6 mln. aan sociale uitkeringen in natura, betreft met name subsidie verstrekkingen
Baten:
- € 1,6 mln. inkomstenoverdracht rijk
Huiselijk geweld (inclusief Sekswerkbeleid en mensenhandel)
Voor 2026 is € 30,6 mln. aan lasten begroot en € 2,2 mln. aan baten.
Lasten:
- € 2,5 mln. aan salarissen en sociale lasten
- € 28,1 mln. kosten voor met name subsidie verstrekkingen en bijdrage veilig thuis
Baten:
- € 2,2 mln. onttrekking reserves
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
Voor 2026 is € 51,4 mln. aan lasten begroot en € 5,4 mln. aan baten.
Maatschappelijke opvang
Voor 2026 is € 27,0 mln. aan lasten begroot en € 5,4 mln. aan baten.
Lasten:
- € 7,4 mln. aan salarissen en sociale lasten
- € 26,2 mln. aan inkomstenoverdrachten, dit betreft o.a. subsidieverstrekkingen, kosten opvanglocaties en winteropvang voor daklozen.
- € 11,7 mln. Sociale uitkeringen maatwerkarrangementen Zorg in natura
- € 3,5 mln. sociale uitkeringen in natura, hotelkosten opvang dakloze gezinnen
- € 0,9 mln. Overige goederen en diensten
Baten:
- € 5,4 mln. onttrekkingen reserves maatschappelijke opvang
Zorg en opvang
Voor 2026 is € 1,7 mln. aan lasten begroot en € 2,3 mln. aan baten.
Lasten:
- € 1,5 mln. aan overige lasten, zoals afschrijvingen
- € 0,2 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Baten:
- € 2,3 mln. huuropbrengsten
Veilig Thuis (Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal)
Voor 2026 is € 19,6 mln. aan lasten begroot en € 22,0 mln. aan baten.
Lasten:
- € 2,2 mln. aan overige goederen en diensten
- € 17,4 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Baten:
- € 22,0 mln. GR-opbrengsten (bijdragen deelnemende gemeenten)
Gespecialiseerde zorg en ondersteuning
Gespecialiseerde zorg en ondersteuning
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Gespecialiseerde zorg en ondersteuning | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 180.712 | 194.007 | 199.335 | 200.402 | 202.830 | 205.158 |
Baten | 1.465 | 1.483 | 1.495 | 4.743 | 4.743 | 4.743 |
Saldo | 179.247 | 192.524 | 197.840 | 195.659 | 198.087 | 200.415 |
Wat willen we bereiken?
Wmo Individuele voorzieningen (inclusief dienstverlening)
We bieden inwoners die dat nodig hebben geïndiceerde maatwerkvoorzieningen in en om het eigen huis om hen zo lang mogelijk verantwoord zelfstandig thuis te laten wonen. Bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, hulpmiddelen en vervoersvoorzieningen. Zie daarvoor de inhoudelijke (half)jaarrapportage Wmo. Vanwege demografische en maatschappelijke ontwikkelingen zoals (dubbele) vergrijzing, de toename van het aantal chronische zieken en de schaarste aan betaalbare en geschikte woonruimte, bestaat de verwachting dat de zorgvraag toeneemt en daarmee de druk op de Wmo. Om de Wmo toekomstbestendig en betaalbaar te houden investeren we in preventie, versterken de sociale basis en zetten in op zorginnovatie en
-technologie.
Technologie voor Thuis
De druk op de zorg blijft toenemen en de zorg moet anders georganiseerd worden, door de zorgvraag terug te dringen en de zorg en ondersteuning slimmer te leveren. Technologie speelt hier een belangrijke rol in. We willen dat Haagse inwoners met technologische innovaties ondersteund worden om zelfredzaam te leven en thuis te wonen. Omdat een slimme sensor zorgt voor een extra oogje in het zeil of een app helpt met de dagstructuur. En zorgaanbieders bijvoorbeeld met beeldzorg werken. Dit doen we gezamenlijk met programma's 11 en 7.
Wat gaan we ervoor doen?
Wmo Individuele voorzieningen (inclusief dienstverlening)
- We zetten in op het versterken van preventie en de sociale basis. Bijvoorbeeld door onze gecontracteerde Wmo-aanbieders voorlichting te geven en trainingen aan te bieden over valpreventie en over het signaleren van eenzaamheid bij inwoners. Ook bevorderen we dat onze gecontracteerde aanbieders meer samenwerken in de wijk. Bijvoorbeeld door hen te laten aansluiten op de sterke netwerken in de wijk en buurt uit de Woonzorgvisie (RIS321760 ).
- We implementeren nieuwe inkoopcontracten voor trapliften met ingang van 1 april 2026 en voor woningaanpassingen met ingang van 1 juni 2026.
Technologie voor Thuis
- De gemeente Den Haag voert het actieprogramma Technologie voor Thuis 2024-2026 (RIS319231 ) uit. Daarin staan langs de gehele innovatieketen – van vraagformulering, tot ontwikkelen en toetsen van oplossingen en uiteindelijk matching aan eindgebruikers en implementatie – acties opgenomen om de ontwikkeling en het gebruik van goede oplossingen te stimuleren.
- We vergroten de bewustwording over slimme hulpmiddelen bij inwoners en professionals door:
- Een inspiratiegids en een reizende expositie op zorg- en welzijnslocaties in de stad.
- Demonstraties, presentaties en een digitale campagne.
- Uitleenpunten en de iZi-ervaarwoning, waar mensen hulpmiddelen kunnen zien, testen en gratis lenen voor maximaal drie maanden.
- De Zorginnovatiehub wordt gerealiseerd met ruim 20 partners. Hier komen disciplines uit de hele keten fysiek samen: innovatieve bedrijven, zorgaanbieders, welzijnsorganisaties, onderwijs en onderzoek.
Wat mag het kosten?
Wmo Individuele voorzieningen (inclusief dienstverlening)
De begrote lasten bedragen € 198,7 mln., bestaande uit:
- € 154,7 mln. voorzieningen te leveren door zorgaanbieders, leveranciers van hulpmiddelen, vervoerders en installateurs aan inwoners;
- € 4,5 mln. aan keuringen van cliënten, zonnebloemauto’s voor rolstoelvervoer, onderhoud aan trapliften, draaideuronderhoud en projectkosten;
- € 3,1 mln. voor aanpassingen van het ICT-landschap;
- € 36,4 mln. aan gemeentelijke dienstverlening. Het gaat hierbij onder meer om de kosten voor klantgesprekken.
De baten uit Eigen bijdragen bedragen € 1,5 mln.
Jeugdhulp
Jeugdhulp
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Jeugdhulp | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 190.726 | 282.698 | 257.288 | 250.366 | 210.330 | 211.191 |
Baten | 4.076 | 1.468 | 1.611 | 432 | 274 | 274 |
Saldo | 186.650 | 281.230 | 255.677 | 249.934 | 210.056 | 210.917 |
Wat willen we bereiken?
Binnen de jeugdhulp willen we het volgende bereiken:
- Alle Haagse jeugdigen moeten op een zinvolle manier kunnen participeren en ontdekken waar ze goed in zijn, wat ze kunnen bereiken en kunnen betekenen voor een ander.
- Haagse jeugdigen groeien op in een veilige, stimulerende en kansrijke omgeving, zo thuis mogelijk om zich te ontwikkelen tot zelfredzame volwassenen die naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving;
- Haagse jeugdigen hebben een kansrijke start: we richten onze inzet op het verminderen van de jeugd gezondheidsachterstanden en het verminderen van de druk op én het voorkomen van de jeugdhulp;
- Haagse jeugdigen en gezinnen in kwetsbare posities die ondersteuning nodig hebben, ontvangen tijdige en betaalbare zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is;
- Haagse jeugdigen worden beschermd door de jeugdbescherming effectiever en slimmer te organiseren om samenhangende hulp en steun te organiseren voor het kind en de ouders/opvoeders. Vanuit Den Haag pleiten we daarom voor invoering van het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming: hulp gericht op kinderen én ouders binnen een nieuw wettelijk kader en met beëindiging van het huidige estafettemodel waarin meerdere malen onderzoek wordt verricht, voordat er wordt gewerkt aan veiligheid.
- In 2030 willen we landelijk zo dicht mogelijk bij 0 JeugdhulpPlus plekken zijn en gaan we verder met het realiseren van alternatieven voor de jeugdhulpPlus met een focus op intensieve ambulante hulp en duurzame verblijfsplekken.
Jeugdparticipatie
We willen dat alle jeugdigen in Den Haag de mogelijkheid hebben om kansrijk op te groeien door hun rechten te kennen, te ontdekken wat zij kunnen bereiken en hun talenten te ontwikkelen en zich in te zetten voor hun leeftijdsgenoten en de stad. We willen zinvolle participatie en maatschappelijke betrokkenheid stimuleren door jeugdigen te laten meepraten, meedenken en meedoen.
Preventief Jeugdbeleid
We werken aan het versterken van het Haagse preventieve jeugdveld vanuit de overtuiging dat het voor jongeren, hun omgeving en de samenleving als geheel beter is om eventuele problemen in een vroeg stadium te signaleren en zoveel mogelijk op te lossen. Ieder Haags kind verdient een kansrijke start, waarbij het kind zich zoveel mogelijk thuis, in een veilige en stimulerende omgeving kan ontwikkelen tot zelfredzame volwassene die naar vermogen meedoet in de samenleving. Het vroegtijdig herkennen en tackelen van problemen zorgt tevens voor een verlichting van de druk op de jeugdhulp.
Haags Toekomstperspectief (HTP)
Met het Haags Toekomstperspectief is een belangrijke transformatie in de jeugdhulp ingezet. Door preventief aanbod, de basiszorg en een groot deel van de ambulante specialistische jeugdhulp onder te brengen bij twee samenwerkingsverbanden – Kracht en rondomJou – wordt beoogd de marktwerking terug te dringen, de stijgende kosten van jeugdhulp te beheersen en beter te kunnen sturen op de transformatiedoelen van de Hervormingsagenda en de Jeugdwet. De samenwerkingsverbanden kunnen specialistische jeugdhulp aanvullend inzetten, naast basiszorg en preventief aanbod.
In de periode 2026–2029 zetten de samenwerkingsverbanden ondersteuning, integraal en gezinsgericht in door professionals die de lokale context kennen. Elk samenwerkingsverband is verantwoordelijk voor twee percelen en sluit aan bij het bestaande netwerk in de wijk, waaronder kinderopvang, onderwijs, jeugd- en huisartsen, wijkagenten, welzijnsorganisaties, sportverenigingen en bij het gezinsgericht werken vanuit de gemeente (dienstverlening vanuit de WMO en werk- en inkomensondersteuning). Het aanbod moet hierbij worden afgestemd op de specifieke behoeften per stadsdeel (gebiedsgericht werken).
Door de brede opdracht – van preventie tot ambulante specialistische zorg – versterken we de beweging naar voren. Zo worden meer jongeren geholpen binnen de basiszorg of via preventieve inzet, neemt het beroep op zwaardere jeugdhulp af en kan hulp worden ingezet voor jeugdigen die dit echt nodig hebben.
Vanuit de gemeente Den Haag sturen wij als opdrachtgever actief op de uitvoering van de transformatieopdracht die is aangegaan met de samenwerkingsverbanden. We zorgen ervoor dat de randvoorwaarden op orde zijn en dat er ruimte is voor partnerschap, leren en bijsturing.
JeugdhulpPlus
In 2028 is Schakenbosch de enige aanbieder van JeugdhulpPlus in ons landsdeel, met 54 beoogde plekken voor het landsdeel totaal. De komende jaren zullen we steeds een beter beeld krijgen van de jongeren die dan nog gebruik maken van de JeugdhulpPlus en welke hulp zij het meest bij gebaat zijn, als de afbouw van de JeugdhulpPlus doorzet. Om te weten wat de juiste hulp is, waarbij ook wordt uitgegaan van de eigen kracht van de jongere en het gezin, is een verklarende analyse een essentieel instrument, binnen het landsdeel wordt het gebruik van de verklarende analyse de komende jaren verder geïmplementeerd. Er wordt de komende jaren ingezet op het verder ontwikkelen van alternatieven, zowel intensieve ambulante hulp, als duurzame woonplekken, met indien mogelijk perspectief op terugkeer naar huis of eigen netwerk.
Onderwijs en jeugdhulp
Met Kracht en rondomJou zetten we in op het collectief organiseren van jeugdhulp op de scholen, omdat we weten dat dit een preventieve werking heeft.
We willen voor onze Haagse kinderen komen tot een dekkend onderwijs-zorgcontinuüm, met meer tussenvormen tussen opvang-onderwijs en zorg. Daarbij gaan we ervan uit dat zo veel mogelijk kinderen een plek in het onderwijs in de eigen wijk en context krijgen (vanuit de beweging naar inclusief onderwijs). Wanneer onderwijs niet mogelijk is, vanwege de gespecialiseerde zorgvraag van een kind, dan is er een zorgplek waar het kind tot verdere ontwikkeling kan komen. Kracht en rondomJou, de samenwerkingsverbanden passend onderwijs, de kinderopvang, regionale zorgpartners en onze buurgemeenten zijn belangrijke partners in het vormgeven van dit onderwijs- zorgcontinuüm.
Regionaal ingekochte specialistische jeugdhulp
De huidige regionale contracten voor specialistische jeugdhulp lopen per 31-12-2026 af. Met de nieuwe inkoopstrategie jeugdhulp 2027 willen we het regionaal ingekochte aanbod door ontwikkelen. We willen vanuit de inhoud inzetten op het beheersen van de kosten, waarbij invulling wordt gegeven aan de Hervormingsagenda Jeugd. Zo wordt o.a. verkend hoe met een geselecteerd aantal aanbieders gerichter de verblijfsvoorzieningen worden ingericht, t.b.v. kleinschaligheid, first time right en hiermee het aantal doorplaatsingen te verminderen en verkorting van de verblijfsduur, met een passende bekostiging.
Voor kinderen met een (vermoeden van een) verstandelijke beperking willen we komen tot een regionaal passend zorgaanbod van dagbehandeling in Kinderdagcentra (KDC's). Voor kinderen met onderwijsperspectief zetten we zo veel als mogelijk in op ontwikkelgroepen, waar zorg en opvang en onderwijs samenwerken. Dit doen we in Den Haag in samenwerking met Kracht en rondomJou. Ook in 2026 wordt gestuurd op de grootste en snelst in omzet stijgende regionaal gecontracteerde aanbieders, o.a. middels de bestedingsruimte.
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
We willen de continuïteit van de uitvoering van jeugdbescherming en jeugdreclassering door Jeugdbescherming west (JB-west) in onze regio borgen in elk geval voor de periode 2025 t/m 2029.
De jeugdbescherming en jeugdreclassering wordt uitgevoerd door Gecertificeerde Instellingen (GI’s).
Door een grote krimp in het aantal maatregelen staan de financiën onder druk en dreigt er onzekerheid te ontstaan over de continuïteit van hun dienstverlening. Die onzekerheid wordt nog vergroot doordat er geen helderheid is of het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming wordt ingevoerd, bij invoering is de verwachting dat de GI’s ophouden te bestaan in 2030 en opgaan in Regionale Veiligheidsteams (RVT).
We willen dat er medio 2026 maximaal 5% van de jeugdigen met een kinderbeschermingsmaatregel geen vaste jeugdbeschermer heeft. Met de invoering van de landelijke caseloadnormen en de strikte sturing daarop, is het aantal jeugdigen zonder vaste jeugdbeschermer aanzienlijk toegenomen. Op lange termijn (2028) is de ambitie om dicht bij 0 uit te komen.
We willen minder gezinnen waar enkel een complexe scheiding speelt een kinderbeschermingsmaatregel opgelegd zien krijgen. Veel gezinnen waarbij een kinderbeschermingsmaatregel is opgelegd, hebben te maken met een complexe scheiding. Vaak is het gegeven dat er problemen zijn met de omgang dan al voldoende om een maatregel op te leggen. Omdat in de praktijk is gebleken dat er in veel gevallen geen tot weinig effect wordt bereikt met een maatregel willen we dat hier kritischer naar wordt gekeken. En actiever gezocht wordt naar alternatieve maatregelen waar de veiligheid dat toelaat.
Wat gaan we ervoor doen?
Jeugdparticipatie
- We stimuleren jeugdigen om zelf hun rechten te kennen en zich bewust te zijn van de mogelijkheden om voor deze rechten op te komen. Dit doen we door in samenwerking met de Kinder- en Jongerenrechtswinkel Den Haag in 2026 een Kinderrechtendebat te organiseren. Daarnaast organiseren we in 2026 samenwerking met het Haags Nationaal Theater de Voorstelling Kinderrechten voor en door kinderen van Haagse basisscholen. Ook geven we in 2026 de informerende en inspirerende kinderrechtenkrant uit voor de groepen 6, 7 en 8 van de basisschool.
- Als eerste grote kandidaat-gemeente in Nederland die aangesloten is bij het Child Friendly Cities Initiative, starten we in 2026 met de uitvoer van het actieplan met betrekking tot kinderrechten rondom de thema's mentale gezondheid, participatie en spelen & chillen.
- In 2026 betrekken we de ervaringen en ideeën van de jongerendoelgroep, o.a. via Jong doet mee! en Jong & Haags (voorheen Haagse Jongerenraad) t.b.v. het verbeteren van het jeugdbeleid.
- We stimuleren jeugdparticipatie door het financieren of opzetten van activiteiten gericht op het verbinden van jeugdigen in de stad en het vergroten van de maatschappelijke betrokkenheid van de jeugdige doelgroep. Dit doen we in 2026 o.a. via een subsidieregeling en via deelname aan het project in het kader van maatschappelijke diensttijd (Follow your dreams).
Preventief Jeugdbeleid
- We zetten in 2026 met het programma Haagse Kansrijke Start samen met partners uit het medische en sociale domein in op het bieden van vroegtijdige en passende ondersteuning voor kwetsbare (aanstaande) ouders. Hierbij valt te denken aan interventies als Stevig Ouderschap, Nu Niet Zwanger en de Integrale Gezinspoli´s.
- We stimuleren en versterken het preventieve jeugdveld door het financieren van initiatieven gericht op het vroegtijdig opsporen en verhelpen van opgroeiproblemen. Dit doen we middels de subsidieregeling jeugdpreventie, waarmee ook in 2026 preventieactiviteiten worden gesubsidieerd.
- We zetten in op het vergroten van het bereik van de JGZ om jeugdigen in kwetsbare posities, hun gezinnen en het opvoedklimaat te versterken. Dit doen we door de JGZ duidelijk te positioneren als toegankelijke en betrouwbare partner voor ouders en jongeren, dichtbij en goed bereikbaar. Hoe hier in 2026 invulling aan wordt gegeven, valt te lezen het volgende hoofdstuk (Volksgezondheid) onder het kopje Jeugdgezondheidszorg.
Haags Toekomstperspectief
- De samenwerkingsverbanden versterken gezinnen middels preventief en collectief aanbod in de wijken. Dit doen zij door nieuw aanbod (door) te ontwikkelen op basis van data en ervaringen.
- Het normaliseren landt goed binnen de twee samenwerkingsverbanden, maar ook binnen het onderwijs, de JGZ, de huisartsen en alle andere belangrijke partners. We ontwikkelen een workshop voor professionals die dagelijks met ouders, kinderen en jongeren werken. In 2026 vindt deze workshop in de gebieden plaats.
- Aan de hand van een actieonderzoek brengen we in beeld wat de kansen en mogelijkheden zijn om de pedagogische basis in Den Haag te versterken. Dit betreft een interventie vanuit de Haagse Preventie Aanpak.
- We trekken samen op met partijen die zich hebben gecommitteerd aan het manifest ‘Samen opvoeden en opgroeien in Den Haag, een nieuwe koers’. Met deze partijen werken we samen aan de koers die in dit manifest beschreven is. We werken uit op 4 lijnen: op bestuurlijk niveau; met aanjagers (beleid/uitvoering binnen de organisaties); in de gebieden en intern in eigen organisaties (inclusief binnen de gemeentelijke organisatie).
- We monitoren op de ambities van het Haags Toekomstperspectief. Dit doen we aan de hand van de kernindicatoren: bereik, beschikbaarheid, cliëntervaring, partnertevredenheid en effectiviteit. De ontwikkelingen bespreken en duiden we met de samenwerkingsverbanden op structurele momenten. Voor gezamenlijke reflectie en om te leren.
- De samenwerkingsverbanden kijken breed naar de gezinscontext voor passende ondersteuning. Voor ouderproblematiek werken zij samen met de jeugdgezondheidszorg en gezinsgerichte teams waarin verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn: WMO-casemanagers, financiële hulpverleners en medewerkers inkomen en armoedevoorzieningen. De jeugdpartners en de teams bieden integrale ondersteuning aan jeugdigen en ouders in samenhang, en volgen of de problemen daarmee worden opgelost (1 gezin, 1 plan). Als dat niet lukt, is er maatwerkbudget beschikbaar, dat vraaggericht, passend bij behoefte en problematiek van het gezin, kan worden ingezet.
- We ontwikkelen een objectief verdeelmodel, waarmee het budget vanaf 2026 stapsgewijs over de gebieden verdeeld gaat worden op basis van de kenmerken van de gebieden. Met het objectiever verdelen van het budget over de gebieden, richten we onze inzet daar waar de nood het hoogst is.
- Samenwerkingsverbanden leveren input over ‘opvoeden en opgroeien’ voor wijkagenda ‘s (circa 11 per jaar) die Dienst Publiekszaken (DPZ) opstelt.
- Onderzoek (door Verwey Jonker, Haagse Hogeschool, Ecorys) volgt langjarig en cyclisch of het nieuwe stelsel in Den Haag bijdraagt aan het verbeteren van de toegang naar jeugdhulp, een betere kwaliteit van de ondersteuning aan jeugdigen en ouders en aan het betaalbaar houden van de jeugdhulp. Duiding, reflectie en leren vindt plaats in bestuurlijk overleg (3x per jaar) en in inhoudelijke overleggen voor specifieke thema ‘s (ca. 3 keer per jaar).
Regionaal ingekochte specialistische jeugdhulp
- Op basis van de nieuwe inkoopstrategie Jeugd 2027 en de marktconsultatiegesprekken met jeugdhulpaanbieders, worden in 2026 de nieuwe contracten opgesteld, inclusief een heldere inhoudelijke ontwikkelopgave. We zetten stevig in op het sluiten van de nieuwe contracten per 01-01-2027, waarbij we zorgen voor een passende bekostiging per segment.
- We stellen op basis van de besparingsopgave vanuit de Hervormingsagenda het financiële kader voor de periode van 2027-2032 vast.
- Voor kinderen met (een vermoeden van) een verstandelijke beperking ontwikkelen we samen met de regiogemeenten en aanbieders vanaf 2027 een regionaal dekkend aanbod van dagbehandeling binnen Kinderdagcentra (KDC’s).
JeugdhulpPlus
- In 2030 willen we landelijk zo dicht mogelijk bij 0 JeugdhulpPlus plekken zijn. In het landsdeel ZuidWest zijn afspraken gemaakt over de afbouw de komende jaren. Van 2025 tot 2028 bouwen we in Haaglanden ongeveer 8 bedden per jaar af, van 44 bedden in 2024 naar 22 bedden in 2028. Schakenbosch is in 2028 de enige JeugdhulpPlus aanbieder in ons landsdeel. In het BovenRegionaal plan is opgeschreven hoe hiernaartoe wordt gewerkt.
- Bij de afbouw van de JeugdhulpPlus focussen we ons inhoudelijk op hulp die zo kleinschalig en zo thuis mogelijk georganiseerd is, en waarbij onderwijs centraal staat. Het doel is om de duur van een traject binnen de JeugdhulpPlus structureel te verkorten, waarbij bij start het uitstroomperspectief al bekend is.
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
- We implementeren een meerjarenaanpak voor de jeugdbescherming. Daarin zijn afspraken gemaakt over een vergoeding voor instandhouding boven op het tarief als de stevige krimp zich blijft voortzetten in de komende jaren. Door dit meerjarig (tot en met 2029) af te spreken, ontstaat houvast en duidelijkheid over de financiële kaders. Voorspelbaarheid over de financiën is immers een belangrijke randvoorwaarde voor de continuïteit van de uitvoering van de wettelijke taken, zodat bij de meest kwetsbare jeugdigen en gezinnen gewerkt kan worden aan de veiligheid.
- In deze meerjarenaanpak zit een pakket van maatregelen om het aantal jeugdigen zonder vaste jeugdbescherming terug te brengen. Zowel de GI als de gemeente zijn hierbij aan zet. De GI gaat werken aan flexibeler personeelsinzet zodat capaciteit daar kan worden ingezet, waar de nood het hoogst is en blijft verder werken aan een voortvarende werving van jeugdbeschermers.
- Met onze lokale teams van rondomJou (buurtteams), Kracht (basisteams) en de stedelijke teams voor specifieke doelgroepen werken we aan een goede samenwerking tussen vrijwillige en gedwongen hulpverlening. Zodat er meer oplossingen in de wijk en het netwerk van gezinnen laagdrempelig worden gevonden. Deze teams werken aan duurzame veiligheid, steeds meer conform de VNG-leidraad ‘Werken aan veiligheid’. Daarnaast is er een overlegstructuur om met regelmaat de samenwerking, signalen en knelpunten te bespreken.
- De proeftuin heeft een nieuwe werkwijze opgeleverd en wordt in het najaar 2025 afgesloten. De nieuwe werkwijze zal worden doorontwikkeld én op grotere schaal worden toegepast. Om deze reden zijn bij de proeftuin betrokken partners voornemens in 2026 proeftuin 2.0 te starten. Dit voornemen komt voort uit een gedeelde visie; We zien dat een verandering noodzakelijk is en ook binnen de huidige wetgeving is verbetering en vereenvoudiging al deels mogelijk. Vanuit de overtuiging dat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor deze grote transformatieopgave, houden we vast aan onze regionale koers.
- Met de GI’s, Raad voor de Kinderbescherming en Veilig Thuis worden criteria ontwikkeld wanneer wel voor een kinderbeschermingsmaatregel wordt geadviseerd bij die gezinnen waar een complexe scheiding aan de orde is. Doelstelling is om deze criteria in 2026 breed bekend te maken.
Wat mag het kosten?
Lasten totaal € 257,3 mln.
- Inkoop en subsidies Preventie € 20,2 mln.
- Inkoop van specialistische jeugdhulp: € 202,3 mln.
- Jeugdhulp toegang en eerstelijnsvoorziening € 30,0 mln.
- Jeugdhulp ambulant lokaal € 0,3 mln.
- Jeugdhulp ambulant Regionaal € 99,3 mln.
- Jeugdhulp ambulant Landelijk € 2,5 mln.
- Jeugdhulp met verblijf Lokaal € 0,4 mln.
- Jeugdhulp met verblijf Regionaal € 51,4 mln.
- Jeugdhulp met verblijf Landelijk € 1,9 mln.
- Jeugdbescherming € 13,2 mln.
- Jeugdreclassering € 3,4 mln.
- PGB Jeugd € 6,7 mln.
- Jeugdwetvervoer € 3,3 mln.
- Analysetafel € 2,2 mln.
- Gemeenschappelijke regelingen SBJH en Veilig thuis € 10,6 mln.
- Apparaatslasten € 12,4 mln.
Baten totaal € 1,6 mln.
- Brede spuk € 1,4 mln.
- Andere inkomensoverdrachten Rijk € 0,2 mln.
Volksgezondheid
Volksgezondheid
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Volksgezondheid | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 107.403 | 124.846 | 107.827 | 107.413 | 107.188 | 107.088 |
Baten | 60.125 | 69.913 | 56.478 | 55.808 | 55.658 | 55.658 |
Saldo | 47.278 | 54.933 | 51.349 | 51.605 | 51.530 | 51.430 |
Wat willen we bereiken?
Openbare gezondheidszorg
Met openbare gezondheidszorg zetten we ons in op het verhogen van de levensjaren, waarbij iedere inwoner dezelfde kansen heeft om een goede gezondheid te ervaren. Daarvoor hebben we extra aandacht voor gebieden waar de gezondheidsrisico’s het grootste zijn, zodat de gezondheidsverschillen in Den Haag verkleinen. Daarvoor passen we een brede en positieve benadering van gezondheid toe, waarbij de persoon, maar ook het collectief centraal staat. De positieve gezondheid is daarbij het uitgangspunt.
Het komende jaar hebben we extra aandacht voor:
- De leefomgeving in de wijk: De leefomgeving moet uitnodigen om te bewegen en te ontmoeten, daarvoor moet de kwaliteit van de leefomgeving gezonder worden. We willen dat 90% van de Haagse inwoners in 2040 tevreden is met de woonomgeving.
- Mentale gezondheid: We richten ons op het verminderen van de risicofactoren voor bijvoorbeeld een depressie en versterken de mentale veerkracht van inwoners van Den Haag. Hierdoor wordt het gevoel van welbevinden vergroot en daarmee ook de geestelijke gezondheid.
- Gezond gewicht: Het percentage overgewicht in de aandachtsgebieden van Den Haag is nog steeds hoog (25%). We streven naar een daling van het percentage overgewicht, zodat steeds meer kinderen op jonge leeftijd starten met een gezonde leefstijl.
Haagse Preventieaanpak
Met de Haagse Preventieaanpak zetten we in op het verkleinen van verschil in gezondheid en het terugdringen van de instroom in de eerstelijns jeugdhulp. Dit doen we aan de hand van 4 thema's: een goede start voor elk kind, mentale gezondheid, bestaanszekerheid en gezonde leefstijl. Binnen deze thema's vinden diverse activiteiten plaats in de stad, (RIS318619 uitvoeringsplan HPA).
Jeugdgezondheidszorg
We willen dat alle jeugdigen in Den Haag gezond, veilig en kansrijk opgroeien. De Jeugdgezondheidszorg binnen de Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) willen we verder versterken als een laagdrempelige, betrouwbare en herkenbare partner voor ouders, verzorgers en jongeren bij vragen over gezondheid, opvoeding en opgroeien. Hierbij ligt de focus op het verkleinen van gezondheidsverschillen en het vroegtijdig signaleren van problemen, met bijzondere aandacht voor jeugdigen in kwetsbare situaties. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat (meer) specialistische hulp nodig is en zetten daarom in op een samenhangend preventief stelsel met aanbod dat aansluit bij de leefwereld van ouders en jongeren.
De dalende vaccinatiegraad in Den Haag is zorgwekkend. De gemeente wil vanuit het programma laagdrempelig voorlichten en vaccineren een kentering teweegbrengen in deze dalende trend.
GGD Haaglanden (Gemeenschappelijke regeling en lokaal)
GGD Haaglanden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de regio Haaglanden. Uitgangspunt is gelijke kansen op een goede gezondheid voor iedereen. De visie 2030 van de GGD heeft vijf ambities: voorvechter gelijke kansen op een goede gezondheid, regionale partner acute problemen publieke gezondheid, adviseur voor een gezonde leefomgeving, veilig vangnet waar dat nog ontbreekt en een deskundige, proactieve organisatie.
Ambulancevervoer
De ambulancezorg GGD Haaglanden zorgt voor toegankelijke, kwalitatief hoogwaardige, veilige en betaalbare ambulancezorg o.b.v. het Landelijk Protocol Ambulancezorg.
Wat gaan we ervoor doen?
Openbare gezondheidszorg
- De gemeente werkt vanuit het actieprogramma publieke gezondheid 2025-2028.
- We zetten in op het verminderen van de gezondheidsverschillen door de samenwerking op gezondheid te verbeteren. Dit doen we op het gebied van gezonde leefstijl door de samenwerking tussen het sociaal en medisch domein te verbeteren en starten we met een netwerk jongeren en mentale gezondheid. We blijven inzetten op de aanpak SuMoNa (suïcidepreventie, monitoring en nazorg) en blijven verbonden aan Gezond en Gelukkig Den Haag (GGDH). Vanuit het Nationaal Programma Zuidwest werken we integraal aan gezondheid via de alliantie Gezondheid en Vitaliteit en geven invulling aan de actielijnen van Haaglanden Gezonder!
- (Jonge) kinderen en jongeren hebben onze speciale aandacht. Dit doen we door de Haagse Aanpak Gezond Gewicht (HAGG) door te zetten, waar we integraal investeren in gezond opgroeien: thuis, in de wijk en op school. Via het Gezonde School programma gaan we door met onze inzet om een gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken voor het opgroeiende kind (4-12 jaar) en de tiener (10-18 jaar). De ondersteuning bieden we vraaggericht aan op de 152 scholen in het primair onderwijs, de 53 locaties van het voortgezet onderwijs en de 60 MBO locaties. De bewezen interventie ‘Helder op School’ wordt uitgevoerd in het onderwijs om het middelengebruik en verslaving te voorkomen, met speciale aandacht voor roken en vapen. Ook willen we extra rook- en vape vrije plekken in de stad creëren waar (jonge) kinderen komen.
- Voor een gezonde leef- en voedselomgeving ontwikkelen we, een toekomstgericht integraal hitteplan. Denk aan de inrichting van de openbare ruimte met schaduwrijk groen, isolatie van woningen en koelteplekken en gezondheidsadviezen tijdens hittegolven. Ook zetten we UV-schade verminderende maatregelen in, zoals het beschikbaar stellen van zonnebrandcrème bij drukbezochte speel- en sportplekken in de stad. Om een gezonde voedselomgeving te stimuleren nemen wij deel aan de City Deal gezonde en duurzame voedselomgeving. In de City Deal lobbyen we voor een Voedselwet, die de gemeente juridische instrumenten biedt om beter te kunnen sturen op een gezonde voedselomgeving, zoals het tegengaan van kindermarketing voor ongezond voedsel.
Haagse Preventieaanpak
- De gemeente zet met de HPA in op preventie. Deze preventieve activiteiten richten zich op het voorkomen van problematiek en voorkomen dat lichte problematiek erger wordt, en focussen zich op de volgende thema’s: een goede start voor het jonge kind, het verbeteren van de mentale gezondheid, versterken van bestaanszekerheid en maatschappelijke participatie, het stimuleren van een gezonde leefstijl.
- Voor een totaaloverzicht van de activiteiten zie het uitvoeringsplan van de HPA (RIS318619 ). Gedurende de jaren kunnen activiteiten worden aangepast, afhankelijk van de impact die zij hebben op de na te streven doelstellingen en/of als uit data en inwonersparticipatie blijkt dat andere activiteiten (meer) gewenst zijn.
- Activiteiten worden uitgevoerd door de gemeente zelf (waaronder de JGZ) en door organisaties uit het medisch en sociaal domein. In de uitvoering bepalen we met bewoners (veelal wijkgericht) en professionals (zowel wijkgericht alsook stedelijk) interventies die het meest aansluiten en de meeste impact maken. Voorbeelden van organisaties uit het sociaal domein; financiële hulpverlening, jeugdhulp, welzijnspartijen. Uit het medisch domein: geboortezorg en huisartsen.
- In 2026 gaan we door met de inzet op het versterken van de integraliteit van activiteiten op het snijvlak van armoede en gezondheid. Ook streven we ernaar dat de integrale aanpak van preventie uitwerking krijgt in subsidieregelingen. Tot slot werken we naar een vorm waarbij ervaringsdeskundigheid een structurele plek in het programma heeft.
Jeugdgezondheidszorg
- De dienstverlening van de JGZ wordt voorgezet en we zorgen voor passende preventieve zorg zoals bepaald in de WPG (artikel 6), afgestemd op verschillende doelgroepen, met extra aandacht voor signalering, ondersteuning en zorg op maat voor kwetsbare groepen. We zetten daarbij in op cultuursensitief werken, zodat de zorg beter aansluit bij de leefwereld van ouders en jongeren.
- De wijkgerichte en outreachende werkwijze wordt versterkt om gezinnen beter te bereiken en signalen vroegtijdig op te vangen. We voeren een kindreis uit samen met gezinnen en partners om beter zicht te krijgen op de behoeften. De uitkomsten worden gebruikt om de zorg beter af te stemmen. Ook zetten we in 2026 verder in op de versterking van de samenwerking met scholen, huisartsen en ziekenhuizen, zoals bij de Nazorgpoli’s.
- In 2026 werken we actief verder aan het versterken van de samenwerking tussen JGZ, Kracht en Rondom Jou, met een duidelijke rolverdeling en structureel overleg. Hiermee streven we naar een samenhangende en preventieve ondersteuning voor Haagse gezinnen.
- De JGZ blijft aangesloten op het manifest Samen opvoeden en opgroeien, dat richting geeft aan de gezamenlijke Haagse inzet op preventie. Lopende programma’s met een uitvoerende of verbindende rol voor de JGZ worden in 2026 voortgezet Het gaat hierbij onder meer om:
- Haagse Kansrijke Start (samen met de GGD), waarin de JGZ verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van actielijnen 2 en 3 gericht op ondersteuning van (aanstaande) gezinnen in kwetsbare situaties;
- Kind naar Gezonder Gewicht, waarin de JGZ gezinnen, leefstijlcoaches en diëtisten met elkaar verbindt en ondersteuning biedt richting gezondere leefgewoonten.
- De Haagse Preventie Aanpak (RIS318619 ), waarbinnen de JGZ betrokken is bij drie levensfasen. Inzet van JGZ-professionals bij programma’s als Moeders Informeren Moeders, Goede Start Buddy en Kansrijke Start.
- Gezinsgericht Werken, waar de JGZ een belangrijke rol speelt door ondersteuning te bieden binnen de gezinscontext en verbinding te leggen met passende hulp en voorzieningen binnen het sociaal domein.
- Verschillende acties rondom vaccineren:
- We geven in 2026 verdere invulling aan de gestelde acties gesteld in RIS321725 waarbij we blijven inzetten op beschermen van de gezondheid van alle Haagse inwoners, met speciale aandacht voor de meest kwetsbare groepen.
- Vaccinatiemomenten worden herhaaldelijk onder de aandacht gebracht zodat Haagse inwoners bewust worden van de nut en noodzaak van vaccineren.
- Binnen dit programma zetten we een team van JGZ/GGD professionals blijvend in om bij bijeenkomsten in de stad Haagse inwoners (en daarmee dus ook kwetsbare doelgroepen) te voorzien van goede informatie over vaccinaties.
- Daarnaast faciliteren we Haagse netwerkprofessionals, zoals huisartsen, kinderdagverblijfhouders en verloskundigenpraktijken bij het leveren van een actieve bijdrage aan deze opgave. Hierbij is er ook aandacht voor feiten en desinformatie die rondgaat over vaccineren.
GGD Haaglanden (gemeenschappelijke regeling en lokaal)
GGD Haaglanden voert voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD/VTH wettelijke en regionale taken uit op gebied van publieke gezondheid. Voor de GR-taken verwijst GGD Haaglanden naar de ontwerpbegroting GGD Haaglanden 2026.
Daarnaast voert GGD Haaglanden taken uit voor gemeente Den Haag:
- De GGD voert activiteiten uit om zoveel mogelijk gezondheidswinst te behalen. Het gaat onder andere om programma's als de Haags Aanpak Gezond Gewicht, Kansrijke Start en de Wijkpreventieaanpak.
- De GGD geeft inzicht in de gezondheidssituatie van de Haagse inwoners via de Gezondheidsgids. Daarnaast doet de GGD maatwerkonderzoek.
- GGD is actief betrokken bij het programma fijnmazig voorlichten en vaccineren in samenwerking met de JGZ.
- De GGD bevordert mede een gezonde leefomgeving door o.a. te adviseren op de omgevingswet en voorlichting te geven over gezond wonen.
Ambulancevervoer
GGD Haaglanden verzorgt samen met Witte Kruis en Ambulancezorg Zoetermeer de ambulancezorg binnen de coöperatie Regionale Ambulancevoorziening Haaglanden (RAVH). Dit betreft ambulancevervoer en meldkamer ambulancezorg, gefinancierd door de zorgverzekeraars. Begin 2026 neemt de RAV een dependance in gebruik aan de Hofweg in Nootdorp, waardoor mensen in de noordcirkel van regio Haaglanden beter bediend kunnen worden.
Wat mag het kosten?
Openbare gezondheidszorg
Voor 2025 is € 25,6 mln. aan lasten begroot en € 0,8 mln. aan baten.
Lasten:
- € 0,7 mln. mln. aan salarissen en sociale lasten.
- € 5,5 mln. ingezet voor bekostiging voor subsidieregelingen en lokale taken GGD.
- € 7,4 mln. bijdrage Gemeente Den Haag aan de gemeenschappelijke regeling (GR).
- € 11,9 mln. Haagse Preventie Aanpak.
Baten:
- € 0,8 mln. zijn ontvangsten van het Rijk (Brede SPUK).
Jeugdgezondheidszorg
Voor 2025 is € 29,6 mln. aan lasten begroot
Lasten:
- € 4,6 mln. aan overige goederen en diensten voornamelijk voor huivestingslasten en uitgaven aan ICT, beveiliging en verhuizingen
- € 25,0 mln. aan salarissen en sociale lasten.
GGD Haaglanden (gemeenschappelijke regeling en lokaal)
Voor 2026 is € 25,5 mln. aan lasten begroot en € 28,5 mln. aan baten.
Lasten:
- € 6,5 mln. aan overige goederen en diensten voornamelijk voor medische lab-kosten, vaccinaties en activiteitenbudgetten.
- € 19 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Baten:
- € 24,9 mln. GR-opbrengsten (bijdragen deelnemende gemeenten)
- € 3,3 mln. GR-opbrengsten (externe financiering, o.a. ASG- regeling)
- € 0,3 mln. niet GR-opbrengsten (financiering gemeenten o.a. regionale overeenkomsten en lokaal Den Haag).
Ambulancevervoer
Voor 2025 is € 26,8 mln. aan lasten begroot en € 27,2 mln. aan baten.
Lasten:
- € 5,3 mln. aan overige lasten, zoals ambulances
- € 21,5 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Baten:
- € 26,1 mln. (contract zorgverzekeraar)
- € 1,1 mln. vanuit de opbrengsten VWS-overgangsregeling FLO (Functioneel leeftijdsontslag).
Opgave nieuwkomers
Opgave nieuwkomers
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Opgave nieuwkomers | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 67.694 | 84.557 | 58.978 | 59.006 | 59.005 | 59.004 |
Baten | 70.837 | 87.229 | 61.129 | 61.129 | 59.229 | 59.229 |
Saldo | -3.143 | -2.672 | -2.151 | -2.123 | -224 | -225 |
Wat willen we bereiken?
De gemeente Den Haag biedt, in samenwerking met het COA, opvang aan asielzoekers en Oekraïense ontheemden. Als gevolg van de voortdurende oorlog in de Oekraïne en het landelijke tekort aan asielopvangplekken, wordt vanuit het Rijk en het COA een aanhoudend beroep op de gemeente Den Haag gedaan om opvangplekken te realiseren. Omdat wij als stad onze verantwoordelijkheid nemen en een bijdrage willen leveren aan het opvangvraagstuk, is in de zomer van 2023 gestart met de Haagse aanpak opvang nieuwkomers. Dit is een integrale aanpak om te komen tot een duurzame opvang en huisvesting voor de nieuwkomers in onze stad, waarbij ook ruimte komt voor andere (aandachts)groepen (RIS316033 ). Vanuit de Haagse aanpak is ons doel om duurzaam ontheemden uit Oekraïne en asielzoekers in Den Haag op goede wijze te vangen. Dit doen we door in te zetten op duurzame multifunctionele locaties, waarbij meerdere doelgroepen gecombineerd en/of gefaseerd opgevangen of gehuisvest kunnen worden en waar sociale voorzieningen worden ingericht die ook voor de buurt van waarde zijn.
Wat gaan we ervoor doen?
- We hebben de inspanningsplicht om 2.077 Oekraïense ontheemden en de wettelijke taak om 2.189 asielzoekers in Den Haag op te vangen. De opvang van ontheemden uit Oekraïne is door de gemeente georganiseerd. De asielzoekers worden deels door het COA opgevangen.
- We zullen de zoektocht naar duurzame opvanghuisvestingslocaties onafgebroken voortzetten. Hierdoor hebben we voldoende tijdelijke opvangcapaciteit kunnen organiseren en tevens een aantal duurzame multifunctionele locaties in gebruik genomen.
- In samenwerking met onze partners en COA organiseren we de bijbehorende sociale voorzieningen voor de Oekraïense ontheemden en asielzoekers.
- De sociaal beheerders op de locaties en de locatiemanagers van de gemeente en COA dragen door samenwerking actief en gericht bij aan de leefbaarheid en veiligheid op en rondom onze opvanglocaties.
We organiseren inloopavonden voor omwonenden op alle nieuwe locaties voor Oekraïense ontheemden en/of asielzoekers. Op deze avonden gaan medewerkers van de gemeente (en het COA) in gesprek over de opvang met omwonenden.
PS: De taakstelling opvang Oekraïense ontheemden en asielzoekers wordt bepaald en betaald door het Rijk (medebewind). In overleg met het Rijk wordt de taakstelling en daarmee ook de vergoeding periodiek bijgesteld op basis van de werkelijke in- en uitstroom van Oekraïense ontheemden en asielzoekers. Deze begroting is gebaseerd de huidige (wettelijke) afspraken met het (demissionair) kabinet. Het kabinet heeft aangeven de instroom te willen beperken en de Spreidingswet, waarin de taakstelling is opgenomen, in te willen trekken. Mogelijk dat dit leidt tot nieuwe/andere afspraken en daarmee een bijgestelde taakstelling en begroting.
Wat mag het kosten?
Voor 2026 is € 59,0 mln. aan lasten begroot en € 61,1 mln. aan baten.
Lasten:
- € 59 mln. lasten voor aanschaf/gebruik van opvanglocaties en sociaal beheer van Oekraïense ontheemden en asielzoekers.
Baten:
- € 59,2 mln. vergoeding van het Rijk voor het opvangen van asielzoekers.
- € 1,9 mln. onttrekking vanuit de reserve voor opvang statushouders (doorbraakplan).