Openbaar vervoer en verkeer
Openbaar vervoer en verkeer
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Openbaar vervoer en verkeer | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 66.472 | 75.472 | 89.424 | 63.778 | 65.216 | 62.502 |
Baten | 9.342 | 9.102 | 5.986 | 2.698 | 3.153 | 1.423 |
Saldo | 57.130 | 66.369 | 83.438 | 61.080 | 62.063 | 61.079 |
Wat willen we bereiken?
Op basis van een netwerkstrategie willen we een stad waarin iedereen zich veilig, makkelijk en duurzaam kan verplaatsen. Of je nu loopt, fietst, met het openbaar vervoer reist of de auto gebruikt: iedereen moet veilig thuiskomen. Om de stad bereikbaar te houden, stimuleren we lopen, het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer en maken we deelvervoer betaalbaar en toegankelijk. Dat zorgt voor minder uitstoot en minder verkeersdrukte. Ook zorgen we voor goede doorstroming van de auto op de hoofdwegen.
Wat gaan we ervoor doen?
Verkeersveiligheid
In 2026 werken we onverminderd door aan het verkeersveiliger maken van de infrastructuur én het stimuleren van verkeersveilig gedrag, zoals beschreven in het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid (RIS313813 ). In 2026 gaan we het volgende doen:
- Straten van 50km/u naar 30km/u aanpassen. De Laan van Eik en Duinen en Van Hogenhoucklaan gaan in 2026 in uitvoering. In beide straten gaat de snelheid omlaag van 50 naar 30km/u. De Nieuwe Duinweg, Prins Mauritslaan en Regentesselaan en –plein gaan richting besluitvorming. We werken verder aan de voorbereiding van de herinrichting van circa 40 straten, waaronder de Beresteinlaan en de Weimarstraat. De Beresteinlaan krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 km/u. Rondom scholen worden circa 15 schoolzones ingericht en ouders worden gestimuleerd om hun kinderen lopend of met de fiets naar school te brengen;
- Met het aanpakken van de in de tussentijdse rapportage Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023-2026 (RIS321757 ) genoemde black spots worden 18 verkeersonveilige situaties verbeterd;
- Samen met de G4 steden lobbyen om op termijn de digitale snelheidshandhaving in eigen beheer te krijgen bij het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM);
- Aan de slag met de uitkomsten van de zebrascans van Scheveningen en Haagse Hout die uiterlijk begin 2026 zijn uitgevoerd;
- Inzetten op gedragsverandering en educatie ter bevordering van de verkeersveiligheid. Dit doen we onder andere via campagnes en diverse educatieve projecten. We herhalen de acties rondom de dag van de fietshelm om het gebruik ervan te stimuleren.
In 2026 werken we verder met het huidige uitvoeringsprogramma 'Ruim baan voor fiets 2020-2025' (RIS306923 ). We stellen een nieuw uitvoeringsprogramma op voor de fiets en leggen deze in de tweede helft 2026 voor aan de nieuwe raad.
Fiets
In 2026 werken we aan de volgende fietsroutes als onderdeel van het bovengenoemde uitvoeringsprogramma:
- Afronding van de werkzaamheden aan de Pletterijkade. De straat wordt ingericht als fietsstraat en het Rijswijkseplein krijgt een nieuwe fietsoversteek (RIS318908 );
- Voortzetten van de werkzaamheden aan de herinrichting Hoefkade (RIS318290 ), waar we de openbare ruimte verbeteren met nieuwe klinkerbestrating en vergroening;
- De Gedempte Gracht / Gedempte Burgwal om te vormen tot een fietsvriendelijke stadsstraat (RIS315503 );
- De aanleg van een vrijliggend fietspad op de Maanweg (RIS319486 );
- De aanleg van een fietsstraat op de Sterfietsroute Leidsestraatweg (RIS313039 ) en op het traject Westvlietweg – Park Nabij (RIS317339 ).
Daarnaast werken we participatief aan de planvoorbereiding van diverse fietsprojecten:
De Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker (RIS306078 ) en Metropolitane fietsroutes Den Haag – Westland;
- Het ontwerp van een fietsstraat op het Trekvlietplein en een fiets- en voetgangersbrug als onderdeel van de Sterfietsroute Verlengde Velostrada eerste fase (RIS295806 ). De gemeenteraad besluit in 2026 over dit project;
- De fietsvoorzieningen voor de Dierenselaan, Steijnlaan en Escamplaan op de Sterfietsroute Vroondaal;
- Een herinrichtingsontwerp van de Kranenburgweg als onderdeel van de Sterfietsroute Scheveningen – Haven;
- De fietsroute van het Nassauplein, de Kerkhoflaan, het kruispunt Dr. Aletta Jacobsweg-Kerkhoflaan als onderdeel van de Sterfietsroute Scheveningen – Bad;
- De fietsroute aan de Plesmanweg/Badhuisweg tussen de rotonde Nieuwe Parklaan en de Pompstationsweg als onderdeel van de sterfietsroute Meijendel;
- De hoofdfietsroutes: Elandstraat tussen de Vondelstraat/Zoutmanstraat en de Waldeck Pyrmontkade, Schenkkade tussen de Juliana van Stolberglaan en de Carolina van Nassaustraat, Vreeswijkstraat tussen de Soestdijksekade en Driebergenstraat en Zonweg tussen de Binckhorstlaan en Regulusweg en aan de parallelweg van de Benoordenhoutseweg.
Fietsen is voor alle Hagenaars en bezoekers. Het is relatief goedkoop, toegankelijk, snel, schoon en gezond. Daarom werken we verder aan de verbetering van de positie van de fiets door:
- Door te gaan met het asfalteren van fietspaden en te beginnen met het omzetten van de 7,5 km aan fietspad die nog kan worden omgezet, zoals opgenomen in de raadsmededeling Inventarisatie asfaltering fietspaden(RIS322722 );
- Het verbeteren van de doorstroming op kruispunten tegelijk met de vervanging van verkeersregelinstallaties zoals op het kruispunt van de Parallelweg - Fruitweg.
In samenwerking met het Rijk en andere gemeenten werken we aan de City Deal 'Fietsen voor Iedereen' zodat ook mensen voor wie fietsen minder vanzelfsprekend is, kiezen voor de fiets als vervoermiddel. Dit doen we met de volgende activiteiten:
- We stimuleren fietsen met de communicatiecampagne Den Haag Fietst! en met fietsevenementen zoals de Fietslichtjesparade en de Wheelie Weken;
- We zetten het Kinderfietsenplan Den Haag voort, zodat alle kinderen kunnen beschikken over een fiets, en breiden het fietsenplan voor volwassenen verder uit;
- We geven fietslessen aan volwassenen in de wijken, met inzet van buurtsportcoaches en vrijwillige fietscoaches.
Openbaar vervoer
In 2026 voeren we de volgende acties uit om het openbaar vervoer en de mobiliteit in en rond Den Haag verder te verbeteren:
- We passen de infrastructuur aan voor de komst van nieuwe trams (INHTR) op lijn 6 en 12; rails worden verlegd en haltes toegankelijk gemaakt;
- We bereiden de definitieve aanpassingen aan bushaltes voor en voeren de werkzaamheden al deels uit om de haltes geschikt en toegankelijk te maken voor de zero-emissiebussen die sinds 2025 in Den Haag rijden;
- We voeren samen met HTM en MRDH een pilot uit waarin aandacht wordt besteed aan wachtbeleving en ketenmobiliteit bij plushaltes;
- Ook blijven we inzetten op de sociale veiligheid in het openbaar vervoer door de aanwezigheid van een conducteur op de tram;
- We bieden ondersteuning aan reizigers met een beperking via de inzet van de OV-coach;
- We voeren tot en met eind 2026 een pilot uit voor gratis openbaar vervoer voor kinderen van 4 tot en met 11 jaar (RIS321306 );
- We laten nieuwe bewoners in Zuidwest kennis maken met het openbaar vervoer door samen met HTM en NS aantrekkelijk geprijsde abonnementen aan te bieden. Zo worden nieuwe bewoners verleid gelijk met het openbaar vervoer te reizen tegen een scherp tarief;
- We blijven inzetten op de lobby voor een internationale treinverbinding om Den Haag beter te verbinden met Europa;
Schaalsprong OV
Met de Schaalsprong OV (RIS303479 ) werken we aan het verbeteren van het openbaar vervoer op drie corridors: de Koningscorridor, de Zuidwestlandcorridor en de Oude Lijn.
Koningscorridor
We werken aan een planuitwerking van de Vlietlijn, de HOV-verbinding CID-Binckhorst en een verkenning hoe een toenemend aantal trams Den Haag Centraal kan passeren. In 2026 wordt het schetsontwerp van de Vlietlijn verder uitgewerkt tot een Voorlopig Ontwerp.
Zuidwestlandcorridor
- We werken aan de uitwerking van schets- en voorlopige ontwerpen voor het project ‘gekoppeld rijden’ (RIS322457 ), waarbij twee trams aan elkaar worden gekoppeld voor meer capaciteit op lijn 4. De ingebruikname staat gepland voor 2029;
- In samenwerking met regiogemeenten en MRDH voeren we een onderzoek uit naar verbeteringen van het regionale busnetwerk in Den Haag Zuidwest; in 2026 wordt een potentiescan uitgevoerd voor het traject Kijkduin–Zuidwest–Rijswijk/Delft;
- Voor station Moerwijk realiseren we de eerste verbeteringen voor de reiziger en breiden het aantal fietsparkeervoorzieningen uit;
- We voeren een eerste verkenning uit voor de Uithof om een betere overstap van en naar het openbaar vervoer mogelijk te maken voor reizigers richting Westland;
- De MRDH gaat met een corridoraanpak aan de gang. We werken mee aan een vervolgstudie van de MRDH en Westland om de busverbinding tussen Den Haag Zuidwest (halte Leyenburg), Naaldwijk en Maassluis te verbeteren. Hiermee zorgen we ervoor dat de verbinding goed aansluit op het Haagse OV netwerk.
Oude Lijn
We bieden in regionaal verband een voorkeursalternatief aan voor de verbetering van station Laan van NOI, de aanleg van nieuwe stations in de regio en de uitbreiding van de treinfrequentie tussen Den Haag en Rotterdam.
Duurzame Mobiliteit
In 2026 zetten we met de Werkagenda Duurzame Mobiliteit (RIS318678 ) stappen richting een schonere, gezondere en beter bereikbare stad. We richten ons op de volgende actielijnen:
- We rollen het Programmaplan Duurzame Stadslogistiek (RIS322794 ) verder uit via het Actieprogramma Stadslogistiek van de Toekomst. De focus ligt op bouwlogistiek, binnenstadlogistiek (horeca-, afval- en pakkettenlogistiek) en de ruimte voor logistiek bij (her)ontwikkeling van gebieden;
- We werken verder aan de ontwikkeling van (circulaire) bouwhubs en laadinfra voor zero emissie bouwmaterieel. Dit doen we samen met de regio en marktpartijen. Belangrijke doelen zijn minder overlast voor de omgeving en vermindering uitstoot in het kader van het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB);
- In de binnenstad werken we samen met marktpartijen en bedrijfsinvesteringszones om op straatniveau de logistiek slimmer en veiliger te laten verlopen, onder meer met slimme laad- en loszones die eenvoudiger te handhaven zijn;
- In samenwerking met kennisinstellingen en andere G4 steden werken we aan de verbetering van datamodellen om de impact van logistiek op het verkeer in de stad beter te kunnen monitoren en te modelleren om zo gerichte maatregelen te kunnen nemen;
- We versterken de werkgeversaanpak om het woon-werk- en zakelijk verkeer te verduurzamen. Hierbij zoeken we zoveel mogelijk aansluiting bij belangrijke stakeholders via het Haags Klimaatakkoord .
- We sluiten aan bij stedelijke partners via het Haags Klimaatakkoord om gezamenlijk duurzame mobiliteitsoplossingen te realiseren;
- We monitoren de voortgang van de Werkagenda via het Haags Klimaatdashboard.
Mobiliteit Kust
In 2026 zetten we met het programma Mobiliteit Kust stappen richting een duurzame bereikbaarheid van de Haagse kust. We voeren onder andere de volgende acties uit:
- We zorgen voor effectieve mobiliteitsmaatregelen in het Actieplan Kust (versie 2025: RIS321840 ), onder meer op het gebied van fietsparkeren, deelmobiliteit en ov;
- De proef met groene belijning voor de aanduiding van de stallingen voor (bak)fietsen in het Westduinpark krijgt een definitief karakter (definitieve belijning en bebording);
- We verbeteren de vindbaarheid en uitstraling van fietsenstallingen aan de kust door middel van bewegwijzering en nieuwe communicatie-uitingen;
- We blijven de arrangementen Park+Ride, Park+Beach en Park+Bike actief promoten via de communicatiestrategie Slimparkeren (https://slimparkeren.nl /). We breiden deze waar mogelijk uit met nieuwe vervoersopties (deelfietsen/scooters/bakfietsen), parkeerlocaties en wederverkopers van de arrangementen;
- We creëren een digitaal portaal waar de gemeente en samenwerkingspartners (stakeholders, The Hage & Partners) actuele bereikbaarheidsinformatie van en naar de kust aanbieden;
- We stimuleren de spreiding van bezoekers per ov naar de Haagse kust, in nauwe samenwerking met de HTM. Dit doen we onder andere door het promoten van strandlijnen 11 en 12 en het inzetten van druktewaarschuwingen via OV9292.
Straten, wegen en lanen
In 2026 werken we verder aan het Uitvoeringsprogramma van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen
(SWL) 2020-2024 (RIS307216 ), (RIS322986 ).
De projecten waar in 2026 aan gewerkt wordt zijn onder andere:
- De Van Alkemadelaan, waar een pilot start waarbij de weg van 2x1 naar 1x1 wordt teruggebracht;
- Het opstellen van een ontwerp voor de ongelijkvloerse kruising Erasmusweg/Lozerlaan en met de provincie en MRDH nader afspraken maken over de verdere planvorming en financiering;
- De laatste fase van de voorbereiding voor de Erasmusweg fase 2;
- De maaiveldoplossing voor de Zevensprong (korte termijn) wordt in breder verband bekeken: wat is gelet op de verkeerstructuur in Schilderswijk-Transvaal aan aanpassingen mogelijk;
- Het Hildebrandplein wordt uitgewerkt tot voorontwerp;
- Er wordt in een proces van co-creatie met de buurt en andere betrokkenen een ontwerpvariant voor het Hobbemaplein ontwikkeld.
Bereikbaarheid en verkeersmanagement
We dragen bij aan een veilige reis met een betrouwbare reistijd door programmering van, afstemming tussen en communicatie over de geplande bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen met impact op het hoofdnetwerk. We kijken ver vooruit, brengen initiatiefnemers vroegtijdig bij elkaar en dragen bij aan samenhang en logica tussen al deze activiteiten in 2026 en daarna.
De projecten die van start gaan zijn: het asfaltonderhoud en tramspoorvervanging op het Rijswijkseplein, het asfaltonderhoud op de Oude Haagweg, de overkluizing van de Grotiusplaats en de weekendafsluitingen van de N211 door werkzaamheden van de Provincie Zuid-Holland. We maken ook een doorkijk naar 2027 en 2028, waar onder andere gepland staan INTHR 6C en INTHR 6 A+B / Schilderswijk + Transvaal, Sterfiets route Nassauplein, Onderhoud Laakbrug, Loosduinseweg Tramspooronderhoud cluster, nieuwbouw Binckhorstbrug, INTHR 12 A + B.
Voor het informeren en sturen van verkeer (via de verkeerscentrale) wordt in 2026 stapsgewijs een nieuw systeem in gebruik genomen waarmee de wegkantsystemen worden bewaakt en bediend. Dat systeem is in samenwerking met gemeente Rotterdam en Provincie Zuid-Holland aangekocht. Ook vervangen we de verkeersregelinstallaties van 10 tot 13 Haagse kruisingen, naast het structurele jaarrond beheer en onderhoud van assets als verkeersregelinstallaties, dynamische route informatiepanelen, verkeerscamera’s en bewegwijzering voor autoverkeer, fietsers en voetgangers.
De beweegbare verkeerspalen (pollers) en automatische kentekenplaat herkenning (ANPR) worden geplaatst om de veiligheid en de doorstroming van het verkeer te bevorderen. De komende jaren gaan we aan de slag met het vervangen van pollerinstallaties door ANPR-camera's (RIS322503 ). In 2026 gaan we:
- Regulier beheer en onderhoud uitvoeren en vervangen van drie tot vier pollerinstallaties;
- De pollers op de Hoefkade en Parallelweg, als pilot, vervangen door camera’s (ANPR);
- Starten met de uitvoering van een grootschalige gefaseerde overstap van pollerinstallaties naar ANPR-systeem (31 stuks), uitgaande van een afgeronde Europese aanbesteding en de uitwerking van een integraal selectief toegangsbeleid voor de stad.
No-Regret-mobiliteitsmaatregelen Binckhorst
In 2026 investeren we in de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Binckhorst met een pakket aan No-Regret-mobiliteitsmaatregelen(RIS306078 ). Deze maatregelen dragen bij aan de groei van het aandeel openbaar vervoer en een betere inrichting van het verkeer. We voeren onder andere de volgende acties uit:
- Een busbaan langs de Binckhorstlaan tussen Zonweg en Mercuriusweg;
- Aanpassing aan de verkeerslichtenregeling voor een comfortabele fietsoversteek op het kruispunt Maanweg/Regulusweg richting Voorburg, als onderdeel van het fietsproject Maanweg (Programma Ruim baan voor de fiets);
- Oplevering van de onderdoorgang Trekvlietbrug voor langzaam verkeer (RIS312646 en RIS320654 );
- Vaststelling van het voorontwerp voor een (tijdelijke) fietsroute in Binckhorst Noord-West;
- De planvoorbereiding van de gekozen voorkeursvariant voor de Nieuwe Tolbrug.
Wat mag het kosten?
Toelichting lasten
Om een kwalitatief hoogwaardig betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer te creëren besteden we € 12,5 mln. Hiervan wordt € 6,5 mln. besteed aan projecten die tot doel hebben het aantal verplaatsingen met het openbaar vervoer toe te laten nemen, een veiliger openbaar vervoer, alsmede meer mensen aan te zetten tot het gebruik van het OV. Daarnaast bestaan de lasten voor € 6 mln. uit personeelslasten.
Voor een verkeersveilige, bereikbare de stad is € 76,9 mln. begroot. Hiervan is € 24,4 mln. beschikbaar voor de uitvoering van projecten in het kader van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, verkeerseducatie, doorstroming van het verkeer en mobiliteitstransitie. De kapitaallasten bedragen € 15 mln. Aan personele lasten wordt naar verwachting € 37,5 mln. besteed.
Toelichting baten
De baten voor een verkeersveilige en bereikbare stad bedragen € 6 mln. Hiervan is € 4,4 mln. van onttrekking uit reserves. Circa € 1,1 mln. legesopbrengsten. De overige baten zijn € 0,5 mln.
Parkeren
Parkeren
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Parkeren | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 40.881 | 48.805 | 49.087 | 46.782 | 44.680 | 44.698 |
Baten | 2.873 | 2.518 | 2.205 | 840 | 840 | 840 |
Saldo | 38.007 | 46.287 | 46.882 | 45.942 | 43.840 | 43.858 |
Wat willen we bereiken?
Het parkeerbeleid heeft als doel om de dominantie van geparkeerde auto's in de openbare ruimte te verminderen, zodat er meer ruimte ontstaat voor groen, verblijven en spelen. Daarnaast willen we het gebruik van de fiets stimuleren door het aantal fietsparkeerplekken uit te breiden en beter te benutten. Tot slot heeft het (fiets)parkeerbeleid tot doel om overlast van geparkeerde auto’s en fietsen te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Wat gaan we ervoor doen?
Uitvoering parkeerbeleid
In 2026 geven we uitvoering aan het parkeerbeleid (RIS319383 ). We voeren onder andere de volgende acties uit:
- We breiden betaald parkeren uit met Zichtenburg, Kerketuinen, Dekkershoek (ZKD), Kijkduin, Mariahoeve en Marlot;
- We vervangen het parkeervergunningssysteem gebiedsgewijs door een nieuw systeem, waarin ook de administratie voor parkeren op eigen terrein (POET) wordt geautomatiseerd. Dit doen we met een uitgebreide communicatiecampagne;
- We werken verder aan het beter benutten van particuliere parkeergarages en -terreinen in de stad, onder andere via de prijsvraag Beter benutten van onbenutte Haagse parkeergelegenheid(RIS322966 );
- We starten met de aanbesteding van een nieuw parkeerverwijssysteem voor de kust. Het huidige systeem is verouderd, incompleet en functioneert niet meer. In het nieuwe systeem nemen we de openbare parkeervoorzieningen in zowel Scheveningen als Kijkduin op;
- De renovatie aan de VAB Apeldoornselaan wordt eind 2026 afgerond waarna de garage weer beschikbaar is voor gebruik.
Fietsparkeren
In 2026 werken we verder aan projecten uit het Uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020-2025 RIS306923 ):
- We onderzoeken nieuwe locaties voor fietsenstallingen, met name in de binnenstad en bij de kust;
- We realiseren circa 400 fietsparkeerplekken in Duinoord en 200 in Bezuidenhout-Oost;
- We evalueren de wijkaanpak fietsparkeren in de wijken Duinoord, Geuzen- en Statenkwartier en Bezuidenhout-Oosten en starten met een wijkanalyse Voor Regentesse- en Valkenboskwartier, Stationsbuurt, Molenwijk en Schilderswijk;
- We ontwikkelen op basis van een evaluatie een nieuwe opzet voor de subsidieregeling voor buurtstallingen aangezien deze in 2026 afloopt;
- We onderzoeken de mogelijkheden voor het terugbrengen van fietsparkeerplekken rondom het stadhuis;
- De KJ-stalling (die afgelopen jaar deels weer is geopend), gaat na afronding ruwbouw op KJ-Plein weer volledig open;
- We verkennen de stallingsvraag en ruimtelijke oplossingen voor fietsparkeren bij de knooppunten Den Haag Centraal, Ypenburg en Mariahoeve, in samenwerking met ProRail en NS.
Naast de projecten uit het uitvoeringsprogramma, werken we aan diverse aanvullende projecten om het fietsparkeren verder te verbeteren:
- We evalueren de kosten van het beheer en de exploitatie van de Haagse fietsenstallingen;
- We verkennen de haalbaarheid van een nieuw fietsregistratiesysteem dat bijdraagt aan beter inzicht in gebruik en capaciteit van fietsenstallingen;
- Door middel van een weesfietsen communicatieplan gaan we inwoners stimuleren om oude of kapotte fietsen te doneren of te laten repareren.
Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs
In 2026 gaan we verder met de volgende acties op het gebied van deelmobiliteit en mobiliteitshubs:
- We ronden de uitrol van buurtmobiliteitshubs af in Scheveningen, het Centrum en de Bomenbuurt. Dit gaat om ongeveer honderd hubs. We evalueren het gebruik om te bepalen of en hoe we de uitrol voortzetten in de wijken rond het Centrum;
- We schalen autodeelgroepen op, starten nieuwe groepen en stimuleren het onderling delen van vervoer. Dit doen we samen met Duurzaam Den Haag en het Bewonersplatform deelvervoer. We bieden subsidie aan om een autodeelgroep op te starten of uit te breiden(RIS322956 );
- We zetten vervoerscoaches in via Duurzaam Den Haag om bewoners te informeren over duurzame vervoersopties;
- We breiden het aantal deelauto's uit naar 1.000. In 2024 stonden 300 van de in totaal 601 deelauto's op voor die auto's gereserveerde deelautoplekken in de openbare ruimte van Den Haag. We breiden het aantal deelautoplekken in de stad strategisch uit. In 2026 verwachten we ongeveer 100 extra deelautoplekken aan te leggen. We doen dit vraagvolgend, maar proberen het aanbod van deelauto's zoveel mogelijk te spreiden over de stad. De ambitie is om in 2030 in elke straat een deelauto te hebben staan, maar dit hoeven niet allemaal geserveerde deelautoplekken te zijn;
- We verbeteren en breiden het aanbod van deeltweewielers uit in de stad en regio. We zetten in op een groei van het aanbod van elektrische deelfietsen naar 500 in 2026. Het aantal deelbakfietsen moet uitkomen op 250. Het aanbod van deelscooters wordt niet uitgebreid in 2026;
- We ontwikkelen het slimme laadplein in de Vruchtenbuurt verder, samen met de coöperaties Sterk op Stroom en Vruchtenbuurt DEELt!;
- We verbeteren het P+R-systeem verder en maken terreinen zoals bij De Uithof en station Ypenburg aantrekkelijker voor P+R gebruik. P+R Ypenburg is in 2026 afgesloten met een slagboom en wordt dan geëxploiteerd door de NS. Voor P+R Uithof wordt onderzocht of en hoe het terrein effectiever kan worden ingezet;
- We werken plannen uit voor nieuwe P+R-voorzieningen op de N-Kavel en nabij halte Forepark.
Wat mag het kosten?
Toelichting lasten
Op de activiteit Parkeren is € 49,1 mln. begroot. Voor de uitvoering van het parkeerbeleid is € 29,3 mln. begroot, waarvan € 7,1 mln. voor personele lasten. Voor de handhaving van parkeren is € 11,4 mln. begroot waarvan € 10,7 mln. voor personele lasten. € 4,3 mln. heeft betrekking op het dagelijkse beheer en exploitatie van de bewaakte Biesieklette fietsenstallingen. Voor het beheer van de stallingsgarages is € 2,3 mln. beschikbaar. De kapitaalslasten bedragen € 1,8 mln.
Toelichting baten
De baten van € 2,2 mln. bestaan uit € 1,4 mln. voor onttrekkingen reserves. Daarnaast ontvangen we huuropbrengsten voor € 0,8 mln.