bedragen x € 1.000 | |||||
Lasten (incl. reserves) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Lasten Vastgestelde begroting 2025-2028 | 127.585 | 136.297 | 109.125 | 107.849 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties* | 4.764 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2025-2028 | 132.350 | 136.297 | 109.125 | 107.849 | 0 |
(inzet) Budgettair kader (zie hoofdstuk 1) | 1.546 | 1.815 | 1.814 | 1.814 | 1.813 |
Overige (neutrale) mutaties | -9.619 | 399 | -379 | 234 | 105.387 |
Lasten Ontwerpbegroting 2026-2029 | 124.277 | 138.511 | 110.560 | 109.897 | 107.200 |
*RIS321479 Aanpassing begroting n.a.v. Kadernota begroting en verantwoording Overhead |
In 2026 stijgen de lasten met circa € 2,2 mln. Hiervan is € 1,8 mln. vanuit de budgettaire ruimte ingezet voor de omrijdkosten HTM en Bereikbaarheidsregie en de overheveling de bereikbaarheidsregie naar programma mobiliteit (zie hoofdstuk 1). Daarnaast is met RIS321479 de budgetverschuiving overhead primair proces, die voortkomt uit de Kadernota begroting en verantwoording Overhead (RIS320519), voor het jaar 2025 door de gemeenteraad vastgesteld. In dit raadsvoorstel is aangekondigd dat de meerjarige budgetverschuiving zal worden verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029. Dit leidt tot hogere lasten vanaf 2026 met € 4,3 mln. Door diverse mutaties, waaronder trend en dergelijke nemen de lasten met € 2,1 mln. toe. Hier tegenover staan lagere lasten door: langere doorlooptijd (herfasering) in de uitvoering van (duurzame) mobiliteitsprojecten (€ 5,2 mln.), overheveling van middelen naar de activa reserve voor investeringsprojecten (€ 0,9 mln.).
Vanaf begrotingsjaar 2027 nemen de lasten met circa € 28 mln. af. De belangrijkste wijzigingen zijn afloop van de incidentele middelen: pilot gratis openbaar vervoer (€ 2 mln.), programma fiets (€ 5 mln.) en verbetering mobiliteitsdoorstroming (€ 11 mln.). Verder zijn er lagere lasten voor de parkeerexploitatie (€ 2 mln.) en lagere lasten voor de uitvoering van reserves Centrum Noord (€ 3,3 mln.) en Parkeren & handhaven (€ 1,4 mln.).
bedragen x € 1.000 | |||||
Baten (incl. reserves) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Baten Vastgestelde begroting 2025-2028 | 5.861 | 7.370 | 1.226 | 996 | 0 |
Reeds goedgekeurde mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal actuele begroting 2025-2028 | 5.861 | 7.370 | 1.226 | 996 | 0 |
(inzet) Budgettair kader (zie hoofdstuk 1) | 1.048 | 1.048 | 1.048 | 1.048 | 1.048 |
Overige (neutrale) mutaties | 4.711 | -227 | 1.264 | 1.949 | 1.215 |
Baten Ontwerpbegroting 2026-2029 | 11.620 | 8.191 | 3.538 | 3.993 | 2.263 |
In 2026 nemen de baten toe met circa € 0,9 mln. Dit is met name het gevolg van de leges opbreekvergunningen als gevolg van de overheveling van bereikbaarheidsregie naar programma mobiliteit (€ 1,1 mln.).
De baten vanaf jaarschijf 2027 nemen € 4,6 mln. af ten opzichte van jaarschijf 2026. Dit door lagere onttrekkingen aan de reserves centrum Noord (€ 3,3 mln.) en de reserve Parkeren & Handhaven (€ 1,4 mln.) omdat deze reserves zijn uitgevoerd/geactualiseerd.
bedragen x € 1.000 | ||||
Reserve | Beginsaldo 2026 | Toe-voegingen | Ont-trekkingen | Eindsaldo 2026 |
---|---|---|---|---|
Reserve Centrum Noord | 5.053 | 0 | 4.179 | 874 |
Reserve Parkeren en Handhaven | 3.666 | 0 | 1.655 | 2.011 |
8.718 | 0 | 5.834 | 2.884 |
bedragen x € 1.000 | |||||
Voorziening | Beginsaldo 2026 | Toe-voegingen | Aan-wendingen | Vrijval | Eindsaldo 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise | 952 | 326 | 50 | 0 | 1.228 |
Voorziening Leges Opbreekvergunningen | 821 | 0 | 100 | 0 | 721 |
1.773 | 326 | 150 | 0 | 1.949 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
Investeringen | Totaal | Begroting 2026 en verder | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Investerings-bedrag | Jaar van oplevering | Nog te realiseren vanaf 2026 | Waarvan in 2026 | Bijdragen | Aandeel gemeente in 2026 | ||
DHNC Fietsenkelder (voorheen grex) | 38.945 | 2026 | 1.703 | 1.703 | 1.703 | 0 | |
Herinrichting Gedempte gracht | 7.584 | 2028 | 5.706 | 1.300 | 0 | 1.300 | |
Inrichting verkeer | 5.711 | 2027 | 2.790 | 1.290 | 0 | 1.290 | |
Meerjarenplan Fiets | 58.797 | div. | 24.285 | 17.988 | 1.535 | 16.453 | |
Mobiliteitsdoorstroming coalitieakkoord 2022 – 2026 | 82.700 | 2028 | 82.700 | 0 | 0 | 0 | |
Mobiliteitshubs Zuidwest | 11.505 | 2026 | 11.505 | 7.200 | 0 | 7.200 | |
Mobiliteitsingrepen m.b.t. Escher Gardens | 7.805 | 2026 | 7.805 | 7.805 | 0 | 7.805 | |
Morgenstond Midden | 3.600 | 2026 | 3.185 | 3.185 | 0 | 3.185 | |
Netwerk Randstadrail | 63.234 | 2028 | 23.296 | 6.652 | 0 | 6.652 | |
Onderdoorgang Hildebrandplein | 25.000 | 2031 | 22.917 | 750 | 0 | 750 | |
Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg | 24.559 | 2030 | 20.695 | 1.200 | 0 | 1.200 | |
Parkeergarages | 21.054 | div. | 14.534 | 4.412 | 0 | 4.412 | |
Parkeren openbare ruimte | 19.417 | div. | 5.929 | 0 | 0 | 0 | |
Trekvliettrace (Rotterdamsebaan) | 14.362 | 2027 | 7.756 | 5.756 | 5.756 | 0 | |
Van Musschenbroekstraat | 1.070 | 2026 | 1.070 | 1.070 | 200 | 870 | |
Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong | 5.000 | 2026 | 3.904 | 3.904 | 0 | 3.904 | |
Totaal | 390.342 | 239.781 | 64.216 | 9.194 | 55.022 |
In 2026 wordt ruim € 64 mln. geïnvesteerd. Bij de begrotingsactualisatie en meerjarenbegroting 2026-2029 zijn de volgende investeringskredieten aangepast:
Netwerk Randstadrail ( € 9,4 mln.)
Conform de besluiten voorontwerp INTHR lijn 6A (Transvaal) (RIS321716), voorontwerp INTHR lijn 6B (RIS319991) en voorontwerp INHTR lijn 6C (Bezuidenhout) (RIS321525) is het investeringskrediet voor de INHTR verhoogd met € 9,4 mln.
Meerjarenplan fiets (€ 15,7 mln.)
- Vanuit het jaarbudget 2025 van het mobiliteitsfonds binnen programma 12 wordt voor de Verlengde Velostrada deel 1 € 1 mln. op de totale investering van € 10 mln. aan het MIP (Meerjarenprogramma Fiets, onderdeel Verlengde Velostrada) toegevoegd.
- Het gemelde tekort in de VJN2025 op het investeringsbudget voor de herinrichting Hoefkade wordt opgelost door het investeringskrediet te verhogen met € 3,9 mln.
- Het project Onderdoorgang Trekvlietbrug is binnen het programma No-Regret is verhoogd met € 9 mln. (RIS320654 ).
- Conform besluit voorontwerp herinrichting Pletterijkade incl. 2 richtingsfietsoversteek (RIS320293 ) is het investeringskrediet voor het project Plettertijkade met € 1,4 mln. verhoogd.
- Conform besluit voorontwerp voor de hoofdfietsroute Westvlietweg Park Nabij (RIS319426 ) is het investeringskrediet verhoogd met € 0,4 mln. voor het project Westvlietweg Park Nabij.
Ongelijksvloerse verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg (€ 0,6 mln.)
Naar aanleiding van de bestuursovereenkomst wordt de gemeentelijke bijdrage jaarlijks geïndexeerd. De indexatie voor 2025 bedraagt € 0,6 mln. en is toegevoegd aan het investeringskrediet.
VAB Apeldoornselaan (€ 1,8 mln.)
Na een uitgevoerde markconsultatie bleek dat circa € 1,8 miljoen extra nodig is. Conform besluit VAB Aapeldoornselaan- ophoging investeringskrediet (RIS321568) is het investeringskrediet verhoogd met € 1,8 mln.
Inrichting verkeer (€ 1,5 mln.)
Vanuit het Mobiliteitsfonds wordt € 1,5 mln. voor het project Leyweg tussen Noordweg – Erasmusweg toegevoegd aan het MIP.
Per activiteit bij het onderdeel "Wat gaan we ervoor doen" zijn de investeringen nader toegelicht die in 2026 in uitvoering zijn.