Programma's

Mobiliteit

bedragen x € 1.000

Lasten (incl. reserves)

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten Vastgestelde begroting 2025-2028

127.585

136.297

109.125

107.849

0

Reeds goedgekeurde mutaties*

4.764

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2025-2028

132.350

136.297

109.125

107.849

0

(inzet) Budgettair kader (zie hoofdstuk 1)

1.546

1.815

1.814

1.814

1.813

Overige (neutrale) mutaties

-9.619

399

-379

234

105.387

Lasten Ontwerpbegroting 2026-2029

124.277

138.511

110.560

109.897

107.200

*RIS321479 Aanpassing begroting n.a.v. Kadernota begroting en verantwoording Overhead

In 2026 stijgen de lasten met circa € 2,2 mln. Hiervan is € 1,8 mln. vanuit de budgettaire ruimte ingezet voor de omrijdkosten HTM en Bereikbaarheidsregie en de overheveling de bereikbaarheidsregie naar programma mobiliteit (zie hoofdstuk 1). Daarnaast is met RIS321479 de budgetverschuiving overhead primair proces, die voortkomt uit de Kadernota begroting en verantwoording Overhead (RIS320519), voor het jaar 2025 door de gemeenteraad vastgesteld. In dit raadsvoorstel is aangekondigd dat de meerjarige budgetverschuiving zal worden verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029. Dit leidt tot hogere lasten vanaf 2026 met € 4,3 mln. Door diverse mutaties, waaronder trend en dergelijke nemen de lasten met € 2,1 mln. toe. Hier tegenover staan lagere lasten door: langere doorlooptijd (herfasering) in de uitvoering van (duurzame) mobiliteitsprojecten (€ 5,2 mln.), overheveling van middelen naar de activa reserve voor investeringsprojecten (€ 0,9 mln.).

Vanaf begrotingsjaar 2027 nemen de lasten met circa € 28 mln. af. De belangrijkste wijzigingen zijn afloop van de incidentele middelen: pilot gratis openbaar vervoer (€ 2 mln.), programma fiets (€ 5 mln.) en verbetering mobiliteitsdoorstroming (€ 11 mln.). Verder zijn er lagere lasten voor de parkeerexploitatie (€ 2 mln.) en lagere lasten voor de uitvoering van reserves Centrum Noord (€ 3,3 mln.) en Parkeren & handhaven (€ 1,4 mln.).  

bedragen x € 1.000

Baten (incl. reserves)

2025

2026

2027

2028

2029

Baten Vastgestelde begroting 2025-2028

5.861

7.370

1.226

996

0

Reeds goedgekeurde mutaties

0

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2025-2028

5.861

7.370

1.226

996

0

(inzet) Budgettair kader (zie hoofdstuk 1)

1.048

1.048

1.048

1.048

1.048

Overige (neutrale) mutaties

4.711

-227

1.264

1.949

1.215

Baten Ontwerpbegroting 2026-2029

11.620

8.191

3.538

3.993

2.263

In 2026 nemen de baten toe met circa € 0,9 mln. Dit is met name het gevolg van de leges opbreekvergunningen als gevolg van de overheveling van bereikbaarheidsregie naar programma mobiliteit (€ 1,1 mln.).

De baten vanaf jaarschijf 2027 nemen  € 4,6 mln. af ten opzichte van jaarschijf 2026. Dit door lagere onttrekkingen aan de reserves centrum Noord (€ 3,3 mln.) en de reserve Parkeren & Handhaven (€ 1,4 mln.) omdat deze reserves  zijn uitgevoerd/geactualiseerd.

bedragen x € 1.000

Reserve

Beginsaldo 2026

Toe-voegingen

Ont-trekkingen

Eindsaldo 2026

Reserve Centrum Noord

5.053 

4.179 

874 

Reserve Parkeren en Handhaven

3.666 

1.655 

2.011 

8.718 

5.834 

2.884 

bedragen x € 1.000

Voorziening

Beginsaldo 2026

Toe-voegingen

Aan-wendingen

Vrijval

Eindsaldo 2026

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

952

326

50

0

1.228

Voorziening  Leges Opbreekvergunningen 

821

0

100

0

721

1.773

326

150

0

1.949

bedragen x € 1.000

Investeringen

Totaal

Begroting 2026 en verder

Investerings-bedrag

Jaar van oplevering

Nog te realiseren vanaf 2026

Waarvan in 2026

Bijdragen
derden/ voorz.

Aandeel gemeente in 2026

DHNC Fietsenkelder (voorheen grex)

38.945

2026

1.703

1.703

1.703

0

Herinrichting Gedempte gracht

7.584

2028

5.706

1.300

0

1.300

Inrichting verkeer

5.711

2027

2.790

1.290

0

1.290

Meerjarenplan Fiets

58.797

div.

24.285

17.988

1.535

16.453

Mobiliteitsdoorstroming coalitieakkoord 2022 – 2026

82.700

2028

82.700

0

0

0

Mobiliteitshubs Zuidwest

11.505

2026

11.505

7.200

0

7.200

Mobiliteitsingrepen m.b.t. Escher Gardens

7.805

2026

7.805

7.805

0

7.805

Morgenstond Midden 

3.600

2026

3.185

3.185

0

3.185

Netwerk Randstadrail

63.234

2028

23.296

6.652

0

6.652

Onderdoorgang Hildebrandplein

25.000

2031

22.917

750

0

750

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

24.559

2030

20.695

1.200

0

1.200

Parkeergarages

21.054

div.

14.534

4.412

0

4.412

Parkeren openbare ruimte

19.417

div.

5.929

0

0

0

Trekvliettrace (Rotterdamsebaan)

14.362

2027

7.756

5.756

5.756

0

Van Musschenbroekstraat

1.070

2026

1.070

1.070

200

870

Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong

5.000

2026

3.904

3.904

0

3.904

Totaal

390.342

239.781

64.216

9.194

55.022

In 2026 wordt ruim € 64 mln. geïnvesteerd. Bij de begrotingsactualisatie en meerjarenbegroting 2026-2029 zijn de volgende investeringskredieten aangepast:  

Netwerk Randstadrail ( € 9,4 mln.)
Conform de besluiten voorontwerp INTHR lijn 6A (Transvaal) (RIS321716),  voorontwerp INTHR lijn 6B (RIS319991) en voorontwerp INHTR lijn 6C (Bezuidenhout) (RIS321525) is het investeringskrediet voor de INHTR verhoogd met € 9,4 mln.

Meerjarenplan fiets (€ 15,7 mln.)

  • Vanuit het jaarbudget 2025 van het mobiliteitsfonds binnen programma 12 wordt voor de Verlengde Velostrada deel 1 € 1 mln. op de totale investering van € 10 mln. aan het MIP (Meerjarenprogramma Fiets, onderdeel Verlengde Velostrada) toegevoegd.
  • Het gemelde tekort in de VJN2025 op het investeringsbudget voor de herinrichting Hoefkade wordt opgelost door het investeringskrediet te verhogen met € 3,9 mln.
  • Het project Onderdoorgang Trekvlietbrug is binnen het programma No-Regret is verhoogd met € 9 mln. (RIS320654 ).
  • Conform besluit voorontwerp herinrichting Pletterijkade incl. 2 richtingsfietsoversteek (RIS320293 ) is het investeringskrediet voor het project Plettertijkade met € 1,4 mln. verhoogd.
  • Conform besluit voorontwerp voor de hoofdfietsroute Westvlietweg Park Nabij (RIS319426 ) is het investeringskrediet verhoogd met € 0,4 mln. voor het project Westvlietweg Park Nabij.

Ongelijksvloerse verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg (€ 0,6 mln.)
Naar aanleiding van de bestuursovereenkomst wordt de gemeentelijke bijdrage jaarlijks geïndexeerd. De indexatie voor 2025 bedraagt € 0,6 mln. en is toegevoegd aan het investeringskrediet.

VAB Apeldoornselaan (€ 1,8 mln.)
Na een uitgevoerde markconsultatie bleek dat circa € 1,8 miljoen extra nodig is. Conform besluit VAB Aapeldoornselaan- ophoging investeringskrediet (RIS321568) is het investeringskrediet verhoogd met € 1,8 mln.

Inrichting verkeer (€ 1,5 mln.)  
Vanuit het Mobiliteitsfonds wordt € 1,5 mln. voor het project Leyweg tussen Noordweg – Erasmusweg toegevoegd aan het MIP.  

Per activiteit bij het onderdeel "Wat gaan we ervoor doen" zijn de investeringen nader toegelicht die in 2026 in uitvoering zijn.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2025 12:20:38 met de export van 09/12/2025 11:53:04