Algemeen
Algemeen
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Algemeen | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 159.245 | 202.944 | 86.197 | 135.914 | 158.540 | 202.420 |
Baten | 2.076.684 | 2.246.263 | 2.108.941 | 2.087.197 | 2.053.276 | 2.101.338 |
Saldo | -1.917.440 | -2.043.319 | -2.022.743 | -1.951.283 | -1.894.737 | -1.898.918 |
Wat willen we bereiken?
Stabiele en betrouwbare gemeentefinanciën.
Wat gaan we ervoor doen?
Binnen deze activiteit is de gemeentefondsuitkering begroot, dit is de belangrijkste inkomstenbron van de gemeente en het zorgvuldig begroten van deze inkomsten is cruciaal voor de financiële huishouding van de gemeente. Met de reservering voor trend kan de begroting elk jaar op het juiste prijspeil worden gehouden. De gemeentebrede reserves worden benut om gerichte impulsen te kunnen geven aan diverse beleidsterreinen binnen de begroting. Bijvoorbeeld voor duurzame mobiliteit, of het versterken van de positie van kwetsbare inwoners.
Wat mag het kosten?
De inkomsten bestaan uit de gemeentefondsuitkering en onttrekkingen uit gemeentebrede reserves. De lasten betreffen de toevoegingen aan deze reserves en de reservering voor het jaarlijks indexeren van de begroting.
Treasury
Treasury
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Treasury | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 101.252 | 76.989 | 70.694 | 83.676 | 111.482 | 125.454 |
Baten | 108.913 | 76.087 | 60.194 | 41.753 | 41.650 | 41.359 |
Saldo | -7.661 | 902 | 10.499 | 41.923 | 69.832 | 84.095 |
Wat willen we bereiken?
Het doel van deze activiteit is dat de gemeente ten alle tijden in staat is aan haar financieringsbehoefte te voldoen tegen zo laag mogelijke lasten.
Wat gaan we ervoor doen?
Door op dagelijkse basis geld aan te trekken, zorgen we dat onder andere uitkeringen, subsidies en salarissen tijdig kunnen worden betaald. De investeringen die de gemeente doet in de openbare ruimte worden gefinancierd met eigen geld en met langlopende leningen. Middels het financieringsbeleid worden de rentekosten en risico's die hiermee samenhangen beheerst. Ook is de treasury verantwoordelijk voor de bancaire infrastructuur (netwerk van huisbankier en overige banken) van het gemeentelijke betalingsverkeer.
Een uitgebreide toelichting op de treasury is opgenomen in de paragraaf financiering .
Wat mag het kosten?
De kosten bestaan uit de rentelasten (€ 25 mln.), kapitaallasten ter dekking van structurele investeringen (€ 30 mln.) en toevoegingen aan de reserve activafinanciering ter dekking van incidentele investeringen (€ 13 mln). De inkomsten bestaan uit rente-inkomsten, onttrekkingen aan de reserve activafinanciering en inkomsten vanuit beleggingen.
Erfpacht
Erfpacht
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Erfpacht | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 14.438 | 16.999 | 11.986 | 12.361 | 14.024 | 11.782 |
Baten | 23.893 | 21.650 | 25.024 | 26.275 | 28.822 | 28.822 |
Saldo | -9.455 | -4.652 | -13.038 | -13.914 | -14.798 | -17.040 |
Wat willen we bereiken?
Den Haag hanteert een gemengd stelsel van gronduitgifte, waarin erfpacht en eigendom naast elkaar bestaan. In totaal zijn er ruim 80.000 erfpachtcontracten, deze zijn als volgt onder te verdelen:
- Circa 50.000 eeuwigdurende erfpachtrechten, waarvan de canon is afgekocht;
- Circa 18.000 rechten met eeuwigdurende erfpacht waarvan het canonpercentage elke 5 jaar wordt herzien;
- Circa 13.600 rechten voor bepaalde tijd; deze zijn her uit te geven, of om te zetten in eeuwigdurende erfpacht, in de periode tot 2035.
Het doel van deze activiteit is om doelmatig en efficiënt beheer van de erfpachtcontracten te waarborgen. Tegelijkertijd fungeert het erfpachtstelsel als een essentieel onderdeel van het grondbeleid en de daarbinnen geldende gemeentelijke beleidsdoelstellingen.
Wat gaan we ervoor doen?
In de periode 2026-2035 expireren er in totaal ongeveer 13.600 erfpachtrechten. Hierdoor zal in de komende jaren een grootschalige heruitgifte, omzetting of beëindiging van deze rechten plaatsvinden. In verband met het onderzoek naar de methode voor de grondwaardebepaling is de heruitgifte tijdelijk stopgezet. De verwachting is dat hier in 2026 weer mee gestart kan worden.
In 2026 krijgen ongeveer 4.500 erfpachters te maken met een herziening van het canonpercentage. Hierbij krijgen zij de mogelijkheid om hun erfpacht over te zetten naar de voorwaarde uit de AB2024 , waar de 10-jaars rentemiddeling onderdeel van uitmaakt. Ook andere erfpachters met een eeuwigdurende erfpacht krijgen de mogelijkheid om over te stappen op deze methode.
De applicatie die op dit moment wordt gebruikt voor de administratieve en procesmatige werkzaamheden rondom erfpacht wordt vervangen. De implementatie van deze nieuwe applicatie vindt begin 2026 plaats. Hierbij is het streven om de dienstverlening aan erfpachters, waar mogelijk, verder te digitaliseren.
Wat mag het kosten?
De inkomsten op deze activiteit betreffen de inkomsten vanuit erfpacht. Hierbij is uitgegaan van een canonpercentage van 2,1%, wat het gemiddelde is van de afgelopen 10 jaar. De lasten betreffen de kosten van de erfpacht, met name personeelslasten, rentelasten en ICT-lasten.
Belastingen
Belastingen
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Belastingen | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 14.978 | 15.640 | 16.192 | 16.226 | 15.388 | 15.388 |
Baten | 269.543 | 287.628 | 298.461 | 300.115 | 299.965 | 299.965 |
Saldo | -254.565 | -271.988 | -282.269 | -283.889 | -284.577 | -284.577 |
Wat willen we bereiken?
Gemeentelijke belastingen zijn na de inkomsten vanuit het Rijk de belangrijkste inkomstenbron voor de gemeente. De belastinginkomsten worden gebruikt om te investeren in een veilige, gezonde en schone omgeving voor onze inwoners en bezoekers. Ook wordt de opbrengst ingezet voor de bekostiging van voorzieningen, zoals scholen, parken, bibliotheken en musea. Het doel is om de belastingen op een zorgvuldige en efficiënte wijze te incasseren.
Wat gaan we ervoor doen?
We leggen belastingen op aan inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad. De belangrijkste belastingen zijn de onroerendezaakbelasting (OZB), parkeerbelasting, toeristenbelasting en het precario op woonboten (liggeld). Daarnaast voeren we de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) uit. Op basis van deze wet bepalen we de waarde van ruim 300.000 woningen en niet-woningen (bijvoorbeeld kantoorpanden). Deze waarde, de WOZ-waarde, is de basis voor onder meer de OZB.
Bij de invordering hebben we extra aandacht voor inwoners die moeite hebben met het betalen van hun belastingen. Deze personen bieden we maatwerkoplossingen aan, zoals uitstel van betaling, of betalingsregelingen. Inwoners met een laag inkomen en geen vermogen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van belasting.
Wat mag het kosten?
De inkomsten betreffen belastinginkomsten vanuit:
- OZB die wordt afgedragen door woningeigenaren en eigenaren en gebruikers van niet-woningen (ruim € 150 mln.).
- Parkeerbelasting vanuit straatparkeren en vergunninghouders (ruim € 115 mln.).
- Toeristenbelasting vanuit bezoekers die, tegen een vergoeding, in de stad overnachten (ongeveer € 18 miljoen).
- Precariobelasting op woonboten (< € 0,2 mln.)
De lasten zijn de perceptielasten die nodig zijn om de betreffende belasting te kunnen opleggen en innen.
Overig
Overig
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Overig | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 2.343 | 2.992 | 882 | 533 | 825 | 535 |
Baten | 8.869 | 8.264 | 8.264 | 8.264 | 8.264 | 8.264 |
Saldo | -6.526 | -5.272 | -7.382 | -7.731 | -7.439 | -7.729 |
Wat willen we bereiken?
Deze activiteit bestaat onder andere uit de vennootschapsbelasting, reclame-opbrengsten en een aantal gemeentelijke verzekeringen. Het doel is om dit alles zo zorgvuldig en efficiënt als mogelijk uit te voeren.
Wat gaan we ervoor doen?
We incasseren de opbrengsten vanuit reclame-uitingen op grond van het reclamebeleid en de verschuldigde vennootschapsbelasting wordt afgedragen aan het Rijk. Daarnaast voeren we een verzekeringsbeleid dat aansluit bij het gemeentelijk risicoprofiel.
Wat mag het kosten?
De opbrengsten binnen deze activiteit bestaan vooral uit de reclame-inkomsten. Daarnaast is er een paar kleinere inkomstenbronnen, zoals de opbrengsten van de parkeergarage Spui. De lasten bestaan uit de vennootschapsbelasting en apparaatslasten.