Programma's

Duurzaamheid, milieu en energietransitie

bedragen x € 1.000

Lasten (incl. reserves)

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten Vastgestelde begroting 2025-2028

59.218

45.631

42.808

42.877

0

Reeds goedgekeurde mutaties*

3.723

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2025-2028

62.941

45.631

42.808

42.877

0

(inzet) Budgettair kader (zie hoofdstuk 1)

0

0

0

0

0

Overige (neutrale) mutaties

18.314

5.156

-2.192

-3.447

35.861

Lasten Ontwerpbegroting 2026-2029

81.256

50.786

40.616

39.430

35.861

*RIS321479 Aanpassing begroting n.a.v. Kadernota begroting en verantwoording Overhead

In 2026 stijgen de lasten met circa € 5,16 mln. en komt voornamelijk door de onderstaande mutaties:

  • Een groot deel (€ 4,42 mln.) hiervan heeft betrekking op de budgetverschuiving van programma overhead naar programma Duurzaamheid, Energietransitie en Milieu.
  • Voor reserves en overlopende passiva heeft een actualisatie plaatsgevonden. De lasten gaan met € 2,88 mln. in 2026 omlaag en de beschikbare bedragen per 1 januari 2025 zijn opnieuw in 2025-2029 geraamd.
  • Daarnaast is € 1,52 mln. vanuit de programmareserve en reserve duurzaamheid en energietransitie in de begroting beschikbaar gesteld voor vervangingen en upgrades van laadpalen.
  • Voor de indexatie is € 1,19 mln. aan de begroting vanuit het gemeentefonds toegevoegd.
  • Tot slot nemen met de lasten met € 0,91 mln. toe door diverse mutaties, waaronder actualisatie begroting laadinfra/walstroom, personeelskosten en dergelijke.

De terugval in latere jaren komt doordat de reserves (voornamelijk reserve duurzaamheid en energietransitie) en subsidies (voornamelijk subsidie klimaat- en energiebeleid, oftewel CDOKE) aflopen.  

* Met RIS321479 is de budgetverschuiving overhead primair proces, die voortkomt uit de Kadernota begroting en verantwoording Overhead (RIS320519), voor het jaar 2025 door de gemeenteraad vastgesteld. In dit raadsvoorstel is aangekondigd dat de meerjarige budgetverschuiving zal worden verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029. Voor 2026 en verder is de verschuiving € 4,42 mln. per jaar.

bedragen x € 1.000

Baten (incl. reserves)

2025

2026

2027

2028

2029

Baten Vastgestelde begroting 2025-2028

21.621

7.958

6.358

6.373

0

Reeds goedgekeurde mutaties

0

0

0

0

0

Subtotaal actuele begroting 2025-2028

21.621

7.958

6.358

6.373

0

(inzet) Budgettair kader (zie hoofdstuk 1)

0

0

0

0

0

Overige (neutrale) mutaties

13.189

-606

429

536

7.329

Baten Ontwerpbegroting 2026-2029

34.810

7.352

6.787

6.909

7.329

In 2026 dalen de baten met circa € 0,61 mln. Dit komt vooral door de herfasering van de subsidieregeling klimaat- en energiebeleid (CDOKE), namelijk een verlaging van € 1,76 mln. Daarnaast is de reserve Toegekende (gemeentelijke) revolverende investeringsmiddelen geactualiseerd vanwege kapitaaloverdracht aan HEID t.b.v. VvE fonds Den Haag. Het gaat om een verhoging van € 0,75 mln. Ten slotte zijn de opbrengsten van walstroom en laadinfra geactualiseerd, war neerkomt op een verhoging van € 0,41 mln.
De terugval in latere jaren komt doordat de subsidies aflopen.

bedragen x € 1.000

Reserve

Beginsaldo 2026

Toe-voegingen

Ont-trekkingen

Eindsaldo 2026

Reserve Toegekende (gemeentelijke) revolverende investeringsmiddelen

2.652 

1.000 

1.652 

2.652 

1.000 

1.652 

bedragen x € 1.000

Voorziening

Beginsaldo 2026

Toe-voegingen

Aan-wendingen

Vrijval

Eindsaldo 2026

Voorziening School in bos

1.132

0

550

0

582

1.132

0

550

0

582

bedragen x € 1.000

Investeringen

Totaal

Begroting 2026 en verder

Investerings-bedrag

Jaar van oplevering

Nog te realiseren vanaf 2026

Waarvan in 2025

Bijdragen
derden/ voorz.

Aandeel gemeente in 2026

Electrische snellaadstations

450

2026

295

295

0

295

Verduurzaming vastgoed 

107.226

div.

77.136

25.045

1.399

23.646

Totaal

107.676

77.432

25.341

1.399

23.942

In 2025 wordt € 25 mln. geïnvesteerd. Bij de begrotingsactualisatie en meerjarenbegroting 2025-2028 zijn de volgende investeringskredieten aangepast:

Walstroom 3de Haven (€ 0,9 mln.)
In de haven van Scheveningen laat een deel van de schepen een motor draaien als aggregaat voor stroom. Door een walstroomvoorziening kan dit energieverbruik worden verduurzaamd en de uitstoot van ongezonde emissies beperkt. Om dit te realiseren is € 0,9 mln. beschikbaar gesteld uit de reserve duurzaamheid en energietransitie en toegevoegd aan het meerjaren investeringsplan.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2025 12:20:38 met de export van 09/12/2025 11:53:04