Onze inzet voor duurzaamheid en energietransitie is erop gericht de uitstoot van CO2 te verlagen. Onderstaande indicatoren geven voor een aantal thema's aan hoe de ontwikkeling gedurende een langere periode plaats vindt. Zo worden met bijvoorbeeld de aanpak van EFG-labelwoningen het aantal EFG-labels verminderd en neemt het aantal toe dat een positieve bijdrage levert aan het verminderen van de CO2-uitstoot. In de werkagenda's gaat gewerkt worden aan de herijking van deze indicatoren.
Topindicatoren | Nul-meting 1990 | Realisatie JR 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CO2-reductie (%) * | 0% | 42% | 68% | 74% | 81% | 87% | 87% |
Uitstoot CO2 in kton * | 2.499 | 1.453 | 806 | 645 | 484 | 323 | 323 |
wonen | 592 | 334 | 267 | 200 | 134 | 134 | |
werken | 603 | 276 | 221 | 166 | 110 | 110 | |
mobiliteit | 179 | 143 | 115 | 86 | 57 | 57 | |
afval | 79 | 53 | 42 | 32 | 22 | 22 |
* Er is een nieuw rekenmodel om de CO2-uitstoot in Den Haag te berekenen. Dit is een vereiste van de EU in het kader van de 100-CNSC-status als Den Haag.
Den Haag ambieert in 2030 klimaatneutraal te zijn, oftewel dat er geen CO2-uitstoot is in 2030. De gemeentelijke inspanningen worden jaarlijks in de jaarrekening bij programma 3 beschreven (onder 'Wat hebben we gedaan'). Behalve de inspanningen van de gemeente hebben ook autonome ontwikkelingen invloed op de CO2-uitstoot.
Prestatie-indicator | Eenheid | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CO2-uitstoot gemeentelijk organisatie * | ton | 6.358 | 5.678 | 5.679 | 5.097 | 5.097 | 5.097 |
Energieverbruik gemeentelijk organisatie * | GJ | 258.887 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
* Hierbij gaat het om de CO2-uitstoot en het energieverbruik van dienstreizen, gebouwen, installaties, wagenpark in eigendom en gebruik van de gemeente Den Haag. Wat aan derden verhuurd of van derden gehuurd wordt, is hierin niet meegenomen.
In 2024 is de gemeente Den Haag gecertificeerd volgens de systematiek van de CO2-prestatieladder. Met deze systematiek is de CO2-uitstoot nauwkeuriger te berekenen. Door de systematiek van de CO2-Prestatieladder te gebruiken voldoet de gemeente aan internationale standaarden van de CO2-rapportage GHG-protocol. De reductiedoelen zijn vastgelegd in het energiebesparingsbeleid 2024-2030 (RIS319432) en de reductiedoelstelling is 30% minder CO2-uitstoot voor 2027 en verder t.o.v. de CO2 footprint van 2023. Voor het energieverbruik is geen doelstelling opgenomen (dit is nader toegelicht in het energiebesparingsbeleid). Daarnaast wordt vooruitgekeken tot en met 2027 overeenkomstig met de systematiek van de CO2-prestatieladder. In 2026 wordt gewerkt aan een uitvoeringsplan waarbij ook concretere doelstellingen zijn opgenomen voor de jaren 2027-2030.
Effect-indicator | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal woningen isoleren | 9.257 | 7.002 | 11.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Het college stuurt op het versnellen van het isolatietempo van woningen en richt zich hierbij vooral op woningen met de energielabels E, F en G. Voor het realiseren zijn we echter afhankelijk van woningeigenaren, aangezien het besluit om een woning te isoleren aan de eigenaar is. Het gemeentelijk programma blijft de komende jaren gericht op het realiseren van een versnelling in het isolatietempo, door woningeigenaren te stimuleren om hun woning te isoleren en door hen daarin te ondersteunen.
Voor het monitoren van deze indicator wordt gebruik maakt van een modelmatige methode om het jaarlijks aantal geïsoleerde woningen te bepalen. Het model gebruikt hiervoor verschillende databronnen, zoals energielabels en isolatiesubsidies.
Kengetallen | Peildatum 1/1/2023 | Peildatum 1/1/2024 | Peildatum 1/1/2025 |
---|---|---|---|
Aantal particuliere auto’s in bezit van Hagenaars | 173.671 | 173.518 | 177.406 |
Onderverdeeld naar CO2 klasse: | |||
Z (zero-emissie) | 1% | 2% | 3,2% |
6 (minst vervuilend) | 32% | 36% | 40,2% |
5 | 25% | 25% | 23,4% |
4 | 27% | 25% | 23,0% |
3 | 7% | 6% | 5,2% |
2 | 4% | 3% | 2,3% |
1 | 1% | 1% | 0,4% |
0 (meest vervuilend) | 3% | 2% | 2,2% |
Niet van toepassing of niet vastgesteld | 0% | 0% | 0,2% |
Absoluut aantal deelauto's * | 483 | 549 | 601 |
*Nieuwe definitie, zie www.crow.nl/dashboard-autodelen/home/monitor/methode-en-trendbreuk.
Kengetal | Peildatum 1/1/2024 | Percentage 1/1/2024 | Peildatum 1/1/2025 | Percentage 1/1/2025 |
---|---|---|---|---|
Aantal woningen met energielabel: | ||||
A++++ | 209 | 0% | 587 | 0% |
A+++ | 1.691 | 1% | 2.791 | 1% |
A++ | 2.593 | 1% | 3.702 | 1% |
A+ | 3.561 | 1% | 5.310 | 2% |
A | 59.950 | 22% | 63.789 | 23% |
B | 34.985 | 13% | 34.493 | 13% |
C | 44.844 | 16% | 45.170 | 17% |
D | 25.628 | 9% | 25.026 | 9% |
E | 30.366 | 11% | 29.638 | 11% |
F | 20.459 | 8% | 19.189 | 7% |
G | 46.959 | 17% | 43.849 | 16% |
Onbekend | 1.008 | 0% | 742 | 0% |
Beleidsindicatoren (Rijk) | Eenheid | Actuele peildatum |
---|---|---|
Hernieuwbare elektriciteit | % | 6,1% |