Participatie
Participatie
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Participatie | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 14.249 | 17.761 | 15.971 | 16.030 | 15.941 | 16.023 |
Baten | 355 | 338 | 338 | 338 | 338 | 338 |
Saldo | 13.894 | 17.423 | 15.633 | 15.692 | 15.603 | 15.685 |
Wat willen we bereiken?
We willen dat inwoners, ondernemers en instellingen actief betrokken zijn bij het vormgeven van hun leefomgeving en bij ontwikkelingen in hun buurt. Niet alleen omdat participatie leidt tot betere en gedragen oplossingen, maar ook omdat het bijdraagt aan een sterkere sociale samenhang en een gevoel van eigenaarschap in de stad. Door samen te werken aan plannen en projecten, versterken we het vertrouwen tussen gemeente en bewoners, en bouwen we aan een stad waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt.
We doen dit op een manier waarbij belangen goed worden afgewogen, processen transparant zijn en duidelijk is welke invloed betrokkenen kunnen uitoefenen. Of het nu gaat om maatschappelijke initiatieven vanuit de buurt of participatie bij gemeentelijke projecten en beleid: we willen dat mensen tevreden zijn over hun betrokkenheid en ervaren dat hun stem ertoe doet. Bij initiatieven vanuit bewoners ondersteunen we het participatieproces, terwijl bij projecten en beleid het initiatief voor de participatie bij de gemeente of de projectontwikkelaar ligt. Zo werken we samen met de stad aan een leefomgeving die niet alleen functioneel is, maar ook sociaal sterk en toekomstbestendig.
Wat gaan we ervoor doen?
We gaan in gesprek met inwoners en ondernemers over ons beleid en projecten. Daarnaast ondersteunen we het maatschappelijk initiatief en helpen we initiatiefnemers in de stad bij het opzetten van participatietrajecten.
Maatschappelijk initiatief
De stadsdeelorganisatie speelt een belangrijke rol in het versterken van de sociale leefbaarheid in de wijken, samen met bewoners, ondernemers en instellingen. Door vrijwillige inzet te faciliteren en te stimuleren vergroten we de sociale verantwoordelijkheid van bewoners en helpen we bij het oplossen van kleine leefbaarheidsproblemen. Daarnaast ondersteunen we sociale en maatschappelijke initiatieven die een bijdrage leveren aan zowel de sociale als de fysieke leefbaarheid van een gebied. Initiatieven die de sociale betrokkenheid, verbondenheid en het zelforganiserend vermogen van bewoners vergroten. Hiermee dragen we bij aan het versterken van de sociale basis.
In de stadsdelen is hiervoor onder andere het budget voor leefbaarheid en bewonersparticipatie beschikbaar. De beschikbare middelen worden grotendeels via subsidies verstrekt. In diverse subsidieregelingen zijn de spelregels per subsidieregeling vastgelegd. Ook werkzaamheden in de buitenruimte waarbij bewoners een actieve rol spelen worden financieel ondersteund vanuit dit budget. Zo ondersteunen we onder meer:
- bewonersinitiatieven en activiteiten (door en voor bewoners) gericht op het oplossen van kleine leefbaarheidsproblemen en het versterken van de sociale verantwoordelijkheid;
- bewonersinitiatieven op het gebied van veiligheid;
- bewonersorganisaties;
- sociale en maatschappelijke organisaties;
- duurzame wijkacties.
In 2026 blijven we deze ondersteuning voortzetten, daarnaast werken we ook aan:
- Harmonisatie van subsidieregelingen door in te zetten op de ontwikkeling van een overkoepelende regeling met brede doelstelling gericht op het versterken van participatie en leefbaarheid in de wijk wat bijdraagt aan een sterke sociale basis.
Project- en beleidsparticipatie
Om inwoners en ondernemers te betrekken en alle stemmen in de stad te horen, werken we continu aan betere participatie. Door en voor de hele gemeente. Binnen de gemeente werkt een klein team daaraan: het team Haags samenspel. We verankeren geleerde lessen beter en verhogen daarmee de kwaliteit van participatie sneller. Dit doen we bijvoorbeeld door hulpmiddelen te ontwikkelen en de gemeentelijke organisatie te ondersteunen bij het toepassen ervan in participatietrajecten. We leren door te doen: de participatieadviseurs van het team ondersteunen gemeentelijke projectleiders bij het ontwerpen en uitvoeren van participatie. Het gaat om uiteenlopende projecten: van wijkbudgetten en wijkagenda’s tot herinrichtingen, het opknappen van de openbare ruimte en beleidstrajecten. Op basis van bestaande ervaringen en wetenschappelijke onderbouwing hebben we hulpmiddelen ontwikkeld, zoals het Haagse Participatiekompas en de Haagse Participatiewerkwijze. Deze vormen de kern van het gemeentebrede participatiebeleid dat is vastgelegd in de Participatieverordening (RIS319848) . Op deze manier werken we in de uitvoering aan herkenbaardere, toegankelijkere en invloedrijkere participatie. Oftewel, bieden we meer invloed aan voor de mensen in de stad.
Participatie is een Haags samenspel. Door te leren met en van elkaar krijgen alle betrokkenen het steeds beter in de vingers. In maart 2025 is de Participatieverordening inwerking getreden. In 2026 richten we ons op:
Leren:
- opleiding en ontwikkeling van expertise en participatievaardigheden (trainingen, E-learning);
- kennisdeling binnen alle gemeentelijke diensten;
- praktijkleren;
- leren door monitoring en evaluatie;
- integratie van kennis uit onderzoek en innovatie in de praktijk.
Doen:
- ondersteunen van gemeentelijke projectleiders bij participatie;
- advies en begeleiding van collega’s over geschikte participatiemethoden en werkvormen;
- verder ontwikkelen van op maat gemaakt participatiebeleid;
- uitbreiden en verbeteren van de toolbox met participatiehulpmiddelen
Wat mag het kosten?
De totale lasten van € 16,0 mln. zijn te verdelen in:
- € 5,6 mln. personele kosten
- € 10,4 mln. uitvoering
De baten van € 0,3 mln. betreft huur van panden.
Integraal gebiedsgericht werken
Integraal gebiedsgericht werken
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Integraal gebiedsgericht werken | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 11.846 | 17.023 | 13.513 | 7.855 | 4.496 | 4.460 |
Baten | 1.927 | 5.441 | 4.114 | 1.010 | 0 | 0 |
Saldo | 9.919 | 11.582 | 9.399 | 6.845 | 4.496 | 4.460 |
Wat willen we bereiken?
We willen samen met bewoners, ondernemers en partners de leefbaarheid en veiligheid vergroten en verbeteren (wijkagenda’s) en extra inzet plegen in de wijken waar de leefbaarheid onder druk staat (investeringsgebieden). We verbeteren de samenwerking met bewoners en partners, versterken de integrale gemeentelijke inzet in de wijken en monitoren de ontwikkeling van de wijken in Den Haag.
In de investeringsgebieden plegen we – op basis van meerjareninvesteringsplannen – extra inzet. We betrekken bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers intensief bij deze aanpak.
Wat gaan we ervoor doen?
- Wijkagenda’s en uitvoeringsplannen; voor elke wijk stellen we via een participatief traject een wijkagenda en bijbehorend uitvoeringsplan op waaraan verschillende gemeentelijke diensten en programma's bijdragen. We maken de wijkagenda's en uitvoeringsplannen onderdeel van de jaarlijkse gemeentelijke beleid- en uitvoeringscyclus, zodat we activiteiten en investeringen hierop jaarlijks afstemmen. In de stadsdelen werken gebiedsteams (van het Spui naar de stadsdelen) aan een integrale benadering van vaak meervoudige en complexe opgaven. Een stevige uitvoeringsregie is hierbij essentieel.
- Informatiegestuurd werken; met objectieve data en belevingsinformatie brengen we de ‘staat van de wijk’ in beeld. Dit helpt ons om wijken onderling te vergelijken, resultaten te meten en gerichter te sturen op verbetering van leefbaarheid en veiligheid.
Investeringsgebieden; Op basis van het huidige budget voeren we in maximaal zeven investeringsgebieden Duindorp, Transvaal incl. Kaapseplein en omgeving, Schilderswijk, Rustenburg-Oostbroek, Laak, Weimarstraat-Beeklaan-Zevensprong en Jan Luykenlaan-Van Baerlestraat meerjarige investeringsplannen uit. Bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers worden intensief betrokken bij deze gebieden met complexere uitdagingen– van planvorming tot uitvoering. Alleen als een bestaand gebied wordt afgebouwd, kan een nieuw gebied worden toegevoegd.
Nationaal Programma Den Haag Zuidwest (NPZW)
In het NPZW wordt met tientallen partners en bewoners gewerkt aan de verbetering van de brede welvaart en het perspectief voor de bewoners in de wijken Moerwijk, Morgenstond, Bouwlust en Vrederust. In 2024 is gewerkt aan de ambities, doelen en inspanningen zoals die zijn opgenomen het Uitvoeringsplan NPZW 2023-2026 (RIS316050). De status van stedelijk focusgebied binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid helpt in het aantrekken van middelen voor de realisatie van de ambities, bijvoorbeeld de Regio Deal middelen 4e tranche en specifieke uitkeringen, zoals de SPUKs Kansrijke Wijk, Preventie met Gezag en het Volkshuisvestingsfonds. Doel van de Regio Deal Den Haag Zuidwest, die voor de periode 2023-2027 met het Rijk is afgesloten, is om de vier wijken van Zuidwest in sociaaleconomisch opzicht te versterken. Hiertoe heeft het Rijk 18 miljoen euro beschikbaar gesteld, onder voorwaarde van cofinanciering door de gemeente en andere partners. De gemeente heeft voor de cofinanciering van deze Regio Deal € 23 mln. uitgetrokken. De jaarlijkse voortgangsrapportage biedt zicht op de resultaten. Deze verschijnt elk jaar in juli. Ook in 2026 zet de gemeente samen met de partners in op uitvoering van de plannen die zijn afgesproken in het uitvoeringsplan.
Wat mag het kosten?
De totale lasten van € 13,5 mln. zijn te verdelen in:
- € 2,3 mln. personele kosten
- € 11,2 mln. uitvoering
De baten van € 4,1 mln. Worden onttrokken aan de reserves investeringsgebieden en Regiodeal Zuidwest.
Fysiek
Fysiek
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Fysiek | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 48.589 | 50.375 | 47.410 | 47.224 | 47.199 | 47.202 |
Baten | 6.169 | 3.462 | 3.312 | 3.312 | 3.312 | 3.312 |
Saldo | 42.420 | 46.913 | 44.098 | 43.912 | 43.887 | 43.890 |
Wat willen we bereiken?
Ons doel is een leefomgeving voor Hagenaars die schoon, heel, veilig en toegankelijk is en prettig om in te verblijven en andere inwoners te ontmoeten. Een leefomgeving die niet alleen functioneel is, maar ook actief bijdraagt aan de fysieke en mentale gezondheid van onze inwoners – in het bijzonder voor kinderen. Voor wie bijvoorbeeld buitenspelen en bewegen essentieel is voor de ontwikkeling. We streven naar een stad waarin iedereen zich welkom voelt: niet alleen de Hagenaars zelf, maar ook bezoekers van buiten de stad.
Wat gaan we ervoor doen?
In programma 9 (Buitenruimte) zijn al de nodige activiteiten en aandachtspunten aangegeven over de leefomgeving. Veel van de daar beschreven zaken worden in samenwerking met de stadsdeelorganisaties en andere samenwerkingspartners in de wijken uitgevoerd. Bij het wijk- en buurtgroen, de grote groengebieden en de straatbomen wordt dagelijks onderhoud uitgevoerd aan de hand van onderhoudsbestekken waarin de werkzaamheden beschreven staan. Hiermee leveren we maatwerk per groengebied en houden we het openbaar groen veilig, netjes en duurzaam in stand. Wij reageren op signalen van bewoners (meldingen, verzoeken en klachten), lossen knelpunten op en faciliteren participatie. Bijvoorbeeld via de aanleg van gevel- en boomtuintjes.
Daarnaast zorgen we voor effectief en efficiënt onderhoud aan de wegverharding, verrichten kleine reparaties op basis van meldingen, controleren herstelwerkzaamheden en zorgen voor een veilige verkeerssituatie met goed zichtbare verkeersborden en wegbelijning. Ook zorgen we voor voldoende en verzorgd straatmeubilair op logische plekken om ontmoetingen tussen bewoners te stimuleren. Wij zorgen ook voor het onderhoud en schoonhouden van de openbare toiletten. De stadsdelen Loosduinen en Scheveningen zorgen voor het beheer van het Haagse strand en op niveau houden van de strandopgangen, borden en afvalbakken in lijn met de ambities uit de Strandvisie 2025-2035 (“Meer Strand Natuurlijk”).
Vanuit de ‘keten op schoon’ werken de stadsdelen mee aan het realiseren van de maatregelen uit het ‘Aanvalsplan Afval 2023-2026’ (RIS315979) en het oplossen van knelpunten voor een schone stad. Wij voeren de regie op partijen die afval opruimen zodat inwoners een zo snel mogelijk gerealiseerde schone leefomgeving hebben en ervaren. Bewonersinitiatieven die bijdragen aan een schone stad ondersteunen wij. Via het Meldpunt Graffiti wordt bovendien illegale graffiti en posterplak verwijderd.
Den Haag telt ruim 114.000 kinderen van 0 tot en met 18 jaar. Buitenspelen is cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen en draagt bij aan hun fysieke en mentale gezondheid. Om dit te realiseren organiseren we een uitdagend speelaanbod van circa 600 speelplaatsen en andere sportieve (strand)plekken. Jaarlijks controleren we alle speelplekken op veiligheid en functionaliteit, en bekijken of de plekken nog tegemoetkomen aan wat de gebruikers en inwoners willen. Gefaseerd voeren we de komende tijd het speelwensenonderzoek 2024 – 2027 (RIS318516) uit, waarin meer dan 75 speel- en sportieve beweegplekken in een samenspel tussen gebruikers en inwoners, stadsbreed worden vernieuwd. Ook breiden we het aantal watertappunten in de stad verder uit.
Naast de bovengenoemde taken besteden wij ook extra aandacht aan het beheer op ‘Hofstadniveau’ van het binnenstadgebied, de omgeving van het Centraal Station en het Beatrixkwartier. Ook dragen wij actief bij aan allerlei initiatieven in het kader van Den Haag Regeringsstad, zoals participatie in beveiligingsmaatregelen.
Wat mag het kosten?
De totale lasten van € 47,4 mln. zijn te verdelen in:
- € 8,9 mln. personele kosten
- € 38,5 mln. uitvoering
De totale baten van € 3,3 mln. zijn te verdelen in:
- € 1.5 mln. huurders van gemeentegrond
- € 1,8 mln. degeneratiekosten
Gebiedsgericht welzijnswerk
Gebiedsgericht welzijnswerk
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Gebiedsgericht welzijnswerk | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 30.359 | 33.580 | 33.909 | 33.546 | 33.387 | 33.557 |
Baten | 1.642 | 1.741 | 1.741 | 1.741 | 1.741 | 1.741 |
Saldo | 28.717 | 31.839 | 32.168 | 31.805 | 31.646 | 31.816 |
Wat willen we bereiken?
We willen dat inwoners van Den Haag zich thuis voelen in hun wijk en in staat zijn te participeren, hun eigen leven vorm te geven en een bijdrage kunnen leveren aan een levendige sociale omgeving en aan de leefbaarheid. Een veerkrachtige samenleving waarin mensen naar elkaar omkijken, gemeenschapszin ervaren en zich thuis voelen. De ambitie voor jeugdigen is dat zij veilig kunnen opgroeien in een omgeving waar ze worden erkend en gewaardeerd, de kans krijgen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, in staat zijn kansen te grijpen, verantwoordelijkheid te nemen en zo voldoende voorbereid zijn op een volwassen bestaan.
Wat gaan we ervoor doen?
Begin 2025 is het geactualiseerde beleidsplan (2025-2027) in werking getreden (RIS321267) waarmee het beleidsplan Professioneel Welzijnswerk 2021-2024 ‘Versterken & Verbinden’ (RIS310647) is verlengd tot 2028 en de ambities voor het jongerenwerk en opbouwwerk worden voorgezet. Mede door de wijkprofielen en wijkagenda’s weten we steeds beter wat in welke wijk speelt. Op basis hiervan kunnen we de inzet van het welzijnswerk in de stad zo optimaal mogelijk af te stemmen op wat waar nodig is. Ook gaan we werken met een tweejarige subsidieregeling. Vanaf 1 april 2026 gaat de nieuwe subsidieregeling professioneel welzijnswerk 2026-2027 Den Haag in (RIS321726). Met deze subsidieregeling dragen we bij aan het individuele en collectieve welbevinden van bewoners van Den Haag. De subsidieregeling stimuleert doorontwikkeling, kwaliteit en maatwerk in de ondersteuning van bewoners. Deze subsidieregeling is opgesteld als strategische tussenstap naar een langdurige financieringssystematiek die goed aansluit op de uitdagingen waar het professioneel welzijnswerk de komende jaren voor staat.
Met het kinder- en jongerenwerk bieden we laagdrempelige ondersteuning aan jongeren in hun ontwikkeling naar volwassenheid. De jongerenwerkers doen dit door contact te maken, te signaleren, motiveren, opvoeden, activeren en waar nodig door te verwijzen naar hulpverlening. Om goed aan te sluiten bij de leefwereld van jongeren werken we gezamenlijk met de welzijnsorganisaties aan een ontwikkelagenda voor gezamenlijke training van de welzijnsprofessionals (kinder – meiden – jongerenwerk), kennisuitwisseling, deskundigheidsbevordering en intervisie. Belangrijke aandacht gaat daarbij uit naar het beter aansluiten bij de online leefwereld van jongeren.
De opbouwwerkers richten zich op de participatie van inwoners en hun functioneren in de samenleving. Zij ondersteunen bewoners onder andere bij het opzetten van activiteiten. Ze sluiten daarbij aan op de uitdagingen van deze tijd, de kenmerken van gemeenschappen en wijken, waarbij we professionals inzetten die de leefwereld van mensen begrijpen en goed uit de voeten kunnen in de systeemwereld van professioneel zorg, welzijn en overheidsbeleid.
Met de subsidieregeling Flexibel welzijnsbudget Stadsdelen (RIS315270) versterken we het gebiedsgericht welzijnswerk in aanvulling op het reguliere welzijnswerk en kan worden ingespeeld op actuele lokale knelpunten. De subsidie kan worden aangevraagd voor het opstarten, verstevigen of intensiveren van gebiedsgericht welzijnswerk op lokaal niveau. We maken deze regeling meerjarig en sluiten zo aan bij de regeling voor het professioneel welzijnswerk.
We werken samen met de welzijnsorganisaties verder aan het uitwerken en implementeren van betekenisvol meten en verantwoorden van de impact van de activiteiten aan de hand van indicatoren. Dit naar aanleiding van de aanbeveling volgend uit het Rekenkameronderzoek (RIS315975).
Daarnaast is uitgangspunt dat per 1 januari 2028 een nieuwe meerjarige financieringsvorm ingaat voor het welzijnswerk. Dit betekent dat eind 2026 deze financieringsvorm gereed moet zijn voor publicatie. Komend jaar staat daarmee naast start van de implementatie van de huidige regeling tegelijkertijd in het teken van evaluatie, naar een nieuw beleid voor welzijn en het opstellen van een nieuwe langdurige financieringsvorm.
Wat mag het kosten?
De totale lasten van € 33,9 mln. zijn te verdelen in:
- € 3,2 mln. personele kosten
- € 30,7 mln. uitvoering
De baten van € 1,7 mln. betreft huur van panden.
Integratie en burgerschap
Integratie en burgerschap
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Integratie en Burgerschap | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 5.107 | 7.797 | 6.415 | 6.404 | 5.902 | 5.902 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 5.107 | 7.797 | 6.415 | 6.404 | 5.902 | 5.902 |
Wat willen we bereiken?
Den Haag is één van de meest diverse steden van Nederland, met vele culturen, achtergronden, etc. Dit brengt voor ons allemaal een verantwoordelijkheid met zich mee in hoe we met elkaar samenleven. Wij bestrijden discriminatie en werken aan een inclusieve samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft en gelijk behandeld wordt. Op basis van gedeelde normen en waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en gedeelde verantwoordelijkheid werken we aan meer sociale cohesie. Hierin moet aandacht zijn voor ons gedeelde verleden, zoals het koloniaal en slavernijverleden.
Wat gaan we ervoor doen?
- We voeren de activiteiten uit zoals opgenomen voor het jaar 2025 in de uitvoeringsagenda's met betrekking tot antidiscriminatie (inclusief verbinding) en koloniaal- en slavernijverleden uit de nota 'Inclusief Samenleven: allemaal anders, iedereen Haags' (RIS318932)
- In het bijzonder richten we ons op het tegengaan van moslimdiscriminatie, antisemitisme en antizwartracisme. Maar ook het tegengaan van andere vormen van discriminatie kunnen blijvend op onze inzet rekenen. Denk daarbij aan discriminatie op verschillende maatschappelijke terreinen.
- Ook zullen wel ons in het bijzonder: richten we ons op sociale cohesie lokaal kunnen versterken.
Programma Arbeidsmigratie in goede banen
De gemeente zet ook in 2026 in op het vormgeven van arbeidsmigratie op een rechtvaardige en toekomstgerichte manier, met onder andere aandacht voor de woonomstandigheden registratie, integratie en participatie van arbeidsmigranten én hun kinderen. Via het programma “Arbeidsmigratie in goede banen” pakt de gemeente misstanden aan zoals slechte huisvesting, onderbetaling en uitbuiting—onder meer met de Wet goed verhuurderschap.
Tegelijkertijd is er groeiende aandacht voor de groep kinderen van arbeidsmigranten en de gemeente wil ervoor zorgen dat zij meedoen en veilig opgroeien, onderwijs volgen en dat zij en hun ouders taal- en participatiekansen krijgen.
Wat mag het kosten?
Voor 2026 is € 6,4 mln. aan lasten begroot
- € 5,7 mln. beleidsmiddelen die grotendeels worden ingezet voor subsidies
- € 0,7 mln. aan salarissen en sociale lasten.
Volwasseneneducatie (inburgering)
Volwasseneneducatie (inburgering)
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Volwasseneneducatie (inburgering) | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 940 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 940 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 |
Wat willen we bereiken?
Voor het uitvoeren van de activiteiten op het gebied van Volwasseneneducatie vormt de Haagse Educatieve Agenda (RIS311077 ) het inhoudelijk beleidskader. De doelen uit deze nota zijn het bereiken van meer laaggeletterde inwoners, het beter laten aansluiten van (taal)trajecten bij de behoefte van de doelgroep, meer aandacht voor digitale vaardigheden en betere samenwerking gericht op het verminderen van laaggeletterdheid.
Wat gaan we ervoor doen?
Op basis van de Subsidieregeling volwasseneneducatie 2025 (RIS321415) financiert de gemeente taalaanbod voor mensen die moeite hebben met basisvaardigheden (taal, rekenen en computergebruik). Groepsgewijs of individueel worden laagdrempelige taallessen aangeboden die bijdragen aan zelfredzaamheid en participatie van groepen die (nog) niet aan regulier taalaanbod (kunnen) deelnemen. Het gaat daarbij specifiek om mensen in asielprocedure, vluchtelingen, geïsoleerde migranten, EU-arbeidsmigranten en Oekraïense ontheemden. Het taalaanbod wordt uitgevoerd door professionele docenten of getrainde vrijwilligers.
Wat mag het kosten?
De lasten van € 1,0 mln. betreffen subsidies
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | -4 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 |
Baten | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -7 | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 |
Wat willen we bereiken?
Met het Haags Noodfonds Vluchtelingen (HNV) worden uitgeprocedeerde asielzoekers ondersteund die in een kansrijke procedure zitten of een terugkeertraject. Het gaat vooral om gezinnen met minderjarige kinderen en personen met ernstige medische en/of psychische problemen die zich in een schrijnende situatie bevinden. Deze mensen worden via de subsidie ondersteund op financieel en juridisch gebied.
Wat gaan we ervoor doen?
Via de subsidie verlenen VluchtelingenWerk Nederland en stichting STEK juridische en financiële ondersteuning. Ongeveer 60 mensen ontvangen leefgeld vanuit het fonds en in totaal krijgen ongeveer 200 mensen juridische ondersteuning.
Wat mag het kosten?
De lasten van € 0,4 mln. betreffen subsidies.
Burgerzaken
Burgerzaken
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Burgerzaken | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 28.606 | 27.714 | 29.162 | 29.189 | 24.900 | 22.796 |
Baten | 951 | 320 | 320 | 320 | 320 | 320 |
Saldo | 27.655 | 27.394 | 28.842 | 28.869 | 24.580 | 22.476 |
Wat willen we bereiken?
Burgerzaken wil inwoners voorzien van betrouwbare, begrijpelijke en toegankelijke dienstverlening op het gebied van persoonlijke administratie en officiële documenten. We streven naar een juiste en actuele registratie van persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen en de registers van de Burgerlijke Stand. Als centraal aanspreekpunt voor inwoners dragen we bij aan het vergroten van het vertrouwen in de gemeente door zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens en door een transparante en professionele dienstverlening. Ons doel is dat inwoners zich goed geholpen voelen en erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig en correct worden beheerd.
Wat gaan we ervoor doen?
We richten ons op het bieden van kwalitatieve en toegankelijke dienstverlening, goed werkgeverschap en een solide bedrijfsvoering. We verbeteren en digitaliseren werkprocessen, zodat aanvragen snel, veilig en betrouwbaar worden afgehandeld. Daarbij investeren we in de beveiliging van persoonsgegevens en nemen we maatregelen om fraude te voorkomen.
Om de deskundigheid en tevredenheid van medewerkers te waarborgen, bieden we gerichte training en ontwikkelmogelijkheden, zodat zij inwoners professioneel en doeltreffend kunnen ondersteunen, ook bij complexe vragen. We monitoren continu de klanttevredenheid, de kwaliteit van de Basisregistratie Personen en de doorlooptijden om de dienstverlening verder te optimaliseren. Daarnaast spelen we flexibel in op de groei van het aantal aanvragen, onder andere door spreiding en monitoring, ook in het heropende stadsdeelkantoor Laak.
Wat mag het kosten?
De totale lasten van € 29,2 mln. zijn te verdelen in:
- € 21,4 mln. personele kosten
- € 0,5 mln. inhuur
- € 7,3 mln. overige goederen en diensten
De totale baten bedragen € 0,3 mln.
Baten secretarieleges
Baten secretarieleges
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Baten secretarieleges | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 6.253 | 6.212 | 6.260 | 6.947 | 6.394 | 4.587 |
Baten | 14.411 | 14.983 | 15.238 | 16.861 | 15.749 | 11.869 |
Saldo | -8.159 | -8.771 | -8.978 | -9.914 | -9.355 | -7.282 |
Wat willen we bereiken?
De gemeente brengt voor specifieke diensten of producten leges in rekening. Dit zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld reisdocumenten, rijbewijzen en documenten uit de basisregistratie personen en de registers van de burgerlijke stand.
Wat gaan we ervoor doen?
Van deze baten worden de lasten afgetrokken die de gemeente moet afdragen aan het Rijk. Het restant van de saldo-opbrengsten wordt gebruikt om de overige lasten van Burgerzaken te dekken die nodig zijn voor het uitvoeren en verbeteren van de dienstverlening.
Wat mag het kosten?
De lasten van € 6,3 mln. betreffen inkomensoverdrachten.
De baten van € 15,2 mln. betreffen uit leges en andere rechten.
Dienstverlening
Dienstverlening
Inclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, bedragen x € 1.000 | ||||||
Dienstverlening | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 0 | 13.330 | 13.185 | 10.990 | 10.990 | 10.990 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 13.330 | 13.185 | 10.990 | 10.990 | 10.990 |
Wat willen we bereiken?
Dienstverlening bepaalt bij veel Haagse inwoners en ondernemers hun beeld van de gemeente. In 2024 is de Haagse visie dienstverlening 2024-2029 (RIS 319384) vastgesteld, met als doel de tevredenheid en het vertrouwen in de (lokale) overheid te vergroten. Daarbij werken we vanuit de volgende dienstverleningsprincipes: we zijn betrouwbaar en duidelijk, onze dienstverlening is eenvoudig en bereikbaar, we houden rekening met de situatie van de Hagenaar en we maken samen de stad.
Dienstverlening via 14070 versterkt de centrale ambitie door inwoners en ondernemers snel, adequaat en klantgericht te helpen. Voor de online dienstverlening werken we aan het verbeteren van de digitale ervaring vanuit www.denhaag.nl, MijnDenHaag en de digitale formulieren.
Wat gaan we ervoor doen?
Het uitvoeren van deze ambities doen we vanuit het gemeentebrede programma dienstverlening. Hierbij werken we vanuit een aantal thema's:
- Strategie: we werken aan heldere sturing van het programma, overzicht van ontwikkelingen en wetgeving op het gebied van dienstverlening.
- Data en inzicht: we werken aan meer overzicht over hoe het met de dienstverlening staat (Staat van de dienstverlening) en daarmee betere data en stuurinformatie, en onderzoek over de behoeftes van Hagenaars.
- Ontwerp & executie: we verbeteren de dienstverlening op basis van klantreizen, vanuit het perspectief van de Hagenaar. Hiermee werken we aan het realiseren van verbeteringen zoals betere communicatie, kortere doorlooptijden of meer samenhang in de dienstverlening. We experimenteren met het dichterbij brengen van de dienstverlening door inzet van de DienstBus.
- IT & Innovatie: we investeren in de randvoorwaarden die nodig zijn, zoals betrouwbare (digitale) systemen en het verkennen van de opties voor een gemeentebreed contactregistratiesysteem.
- Cultuur: we vertalen de dienstverleningsprincipes door naar verschillende afdelingen, en werken met medewerkers aan het praktisch maken hiervan.
- Organisatie: we werken aan meer samenhang tussen verschillende afdelingen die met dienstverlening te maken hebben, en een gemeentebrede programma governance.
De data-gedreven aanpak krijgt bij 14070 verder vorm door het gericht verzamelen en analyseren van wachttijden en klantfeedback. Deze inzichten gebruiken we om onze capaciteit effectief in te zetten en onze digitale kanalen te optimaliseren. Voor medewerkers creëren we een prettige en veilige werkomgeving met gerichte aandacht voor werkdruk en ontwikkelmogelijkheden via duurzame inzetbaarheidsgesprekken en trainingen op het gebied van klantgerichtheid en digitale vaardigheden.
Voor de online dienstverlening werken we aan het aansluiten van steeds meer producten en diensten op MijnDenHaag, zodat steeds meer zaken online geregeld kunnen worden. Ook werken we aan het verbeteren van de communicatie en het gebruikersgemak van denhaag.nl, MijnDenHaag en de formulieren, en meer samenhang in de digitale dienstverlening o.a. door websites te bundelen.
Wat mag het kosten?
De totale lasten van € 13,2 mln. zijn te verdelen in:
- € 7,7 mln. personele kosten
- € 1,5 mln. inhuur
- € 4,0 mln. overige goederen en diensten