Paragrafen

Bedrijfsvoering

Duidelijke en sterke verbindingen

Communicatie en citybranding ondersteunt en adviseert het college en de ambtelijke organisatie bij alle in- en externe communicatie over de (gekozen) opgaven voor de stad. Onze focus ligt hierbij op onder meer omgevings-, programma- en projectcommunicatie. Het gaat dan bijvoorbeeld om werkzaamheden in de openbare ruimte en communicatie rondom dienstverlening. We doen dit met herkenbaarheid, direct duidelijk taalgebruik en het gebruik van herkenbaar Haags beeld. Naast informeren willen we met communicatie bijdragen aan de verbinding en het vertrouwen tussen de stad en de gemeente. Daarom brengen we in kaart hoe inwoners, instellingen, ondernemers en bezoekers lokale ontwikkelingen ervaren en welke communicatiebehoeften zij hebben. Op basis hiervan worden communicatieplannen, -acties en -campagnes ontwikkeld die aansluiten op de belevingswereld van specifieke doelgroepen in de stadsdelen en wijken. Ook krijgt co-creatie met externe partners een steeds belangrijkere rol. Door samen met inwoners en ondernemers communicatie-uitingen te realiseren, wordt deze specifieker, duidelijker, doelgroepgerichter en dus effectiever. GEN-AI helpt eveneens bij het verbeteren van de doelgroepgerichte communicatie. We testen dit op kleine schaal, met scherp oog voor ethische vraagstukken, kaders en richtlijnen. Effecten worden onder meer gemeten via interviews, bijvoorbeeld door de Haagse Stadskamer en het Stadspanel. Op deze manier versterken we verbindingen in de stad en krijgt communicatie verdere aanscherpingen.  

Opgavegericht communiceren

Om een duidelijke focus te leggen in de communicatie over de belangrijkste (gekozen) opgaven voor de stad en organisatie zetten we in op opgavegericht communiceren. Dit doen we met een duidelijke en heldere kernboodschap, zodat mensen weten en begrijpen hoe een project of initiatief bijdraagt aan het grotere doel voor onze stad. In 2026 scherpen we de kernboodschappen en opgaven aan en brengen deze in lijn met de Omgevingsvisie 2050 (RIS322469 ).

Interne communicatie

Bij onze interne communicatie zetten we in op betrokkenheid van medewerkers en meer inzicht en begrip van de koers van de organisatie voor iedereen. Hierbij blijft ook in 2026 de concernontwikkelagenda het vertrekpunt. Daarbij zijn onze kernwaarden herkenbaar.

Citybranding

Het programmabureau Citybranding ondersteunt de gemeente en partners in de stad bij het werken met de Haagse merkwaarden en voert projecten uit die deze merkwaarden prominent uitdragen. Citybranding valt organisatorisch onder de Dienst Bedrijfsvoering en begrotingstechnisch onder programma 11: Economie. Voor de verdere inzet van het programmabureau verwijzen we daarom naar dat onderdeel van de programmabegroting.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2025 12:20:38 met de export van 09/12/2025 11:53:04