Paragrafen

Bedrijfsvoering

Kaderstelling

We volgen de ontwikkelingen in nationale wet- en regelgeving op het gebied van gemeentelijke financiën nauwlettend. Waar nodig vertalen we deze ontwikkelingen door naar de Haagse situatie. In 2026 werken we daarom aan een nieuwe Kadernota Reserves en Voorzieningen.

Staat van de Financiën

De Staat van de Financiën biedt inzicht in de financiële positie en ontwikkelingen van de gemeente Den Haag. Deze nota zal, in het kader van de aankomende gemeenteraadsverkiezingen, begin 2026 aan de raad worden aangeboden.

Vervolg brede heroverweging
In aanloop naar de raadsverkiezingen van 2026 en de daaropvolgende bestuursperiode is een brede heroverweging uitgevoerd (RIS 323005). Dit naar aanleiding van een motie van de raad op 21 december 2022 (RIS314200). De brede heroverweging is een technische analyse van de beïnvloedbaarheid van de uitgaven en inkomsten in de programmabegroting en de keuzes die daarin gemaakt kunnen worden. Het resultaat ervan is een voor iedereen bruikbaar overzicht van mogelijkheden om keuzes in de uitgaven en inkomsten van de gemeente Den Haag te maken.

Interne beheersing

De interne beheersing voor financiële activiteiten en processen blijft ook in 2026 een belangrijk speerpunt. Zo zetten we op fiscaal gebied in op continuering van het Horizontaal Toezicht met de Belastingdienst en werken daarnaast aan een doorontwikkeling van het procesmanagement. Zo kunnen we vanuit volledigheid van procesbeschrijvingen naar continu procesoptimalisatie bewegen.

Contractmanagement

Het contractmanagement binnen de gemeente wordt verder geprofessionaliseerd door het meer te richten op beleid, kennis, systeem en monitoring. Ook blijven we het proces “Inkopen, Bestellen en Betalen” continu optimaliseren. Beide dragen bij aan verbeteren van de rechtmatigheid van inkopen.

Financieel administratieve processen

De komende periode zetten we het optimaliseren van de financieel administratieve processen voort. Er wordt daarbij een beweging gecreëerd van registratie naar meer analyse en kwaliteitscontrole op de onderliggende administratieve processen en data. Ook werken we aan verdere uniformering en het toepassen van innovatieve oplossingen, zoals digitaliseren, automatiseren en robotiseren. Verder wordt het proces van periodiek bijwerken van de administratie geïntensiveerd. Hiermee zetten we in op een efficiëntere registratie en verbreding van de mogelijkheden om, via analyses en controles, de kwaliteit van de administratieve processen en data verder te vergroten. Tot slot is het verder door ontwikkelen van de interne beheersing van het betaalverkeer gemeentebreed een belangrijk speerpunt voor 2026.

Deze pagina is gebouwd op 09/12/2025 12:20:38 met de export van 09/12/2025 11:53:04