Betrouwbare IT
Informatisering & Automatisering (I&A) maakt het mogelijk dat de gemeente haar maatschappelijke opgaven kan realiseren door betrouwbare en marktconforme producten en diensten te leveren. In lijn met het coalitieakkoord gaan we door met onze inspanningen voor een toekomstbestendige en digitale stad. We zetten in op de verdere ontwikkeling van governance, processen, cultuur en strategische samenwerking voor I&A-dienstverlening. Dit is inclusief de uitwerking van de nieuwe i-Visie, waarmee invulling wordt gegeven aan de digitale transitie 2025-20350. Met de andere G4 bundelen we onze krachten en werken we samen met de VNG om te sturen op schaalvoordelen, digitale autonomie en weerbaarheid. Met Slim Samen Inkopen richten we ons, samen met de andere G4-steden, op de gezamenlijke inkoop van onder andere IT-diensten zoals licenties. Hiermee willen we niet alleen kosten besparen, maar ook regievoeren op de inrichting van digitale dienstverlening. Ook zorgen we ervoor dat medewerkers overal en altijd kunnen werken, door middel van informatievoorziening en inwoners, instellingen, ondernemers en bezoekers gebruik kunnen maken van digitale dienstverlening.
Datagedreven werken
Voortbouwend op de gemeentelijke datastrategie (RIS305091) gaan we in 2026 aan de slag met de vertaling van wet- en regelgeving naar beleid en de vertaling van snelle technische ontwikkelingen zoals robotisering en GEN-AI in bruikbare kaders en richtlijnen. Met het programma Digitaal Den Haag zorgen we, samen met de diensten, voor verdere digitalisering van de organisatie. Om deze ambities te ondersteunen willen we werken aan een nieuwe datastrategie.
Gegevensbescherming
Om AVG-processen op orde te brengen en te versterken en om adequaat te kunnen handelen bij risico's werken we aan de uitvoering van het privacy beleid (RIS318934). We vergroten het eigenaarschap, duidelijkheid, commitment en draagvlak op alle niveaus, zowel binnen I&A als daarbuiten. We richten ons op het verhogen van de privacy-volwassenheid van de organisatie, werken aan een beheerste werkvoorraad DPIA's en volgen de aanbevelingen op die de privacy-audit heeft opgeleverd.
Informatieveiligheid
Om de toenemende en steeds professionelere digitale aanvallen, incidenten en crises het hoofd te bieden werken we in 2026 aan de verdere implementatie van de speerpunten uit het Strategisch Beleidskader Informatieveiligheid 2024-2026 (RIS319229). Bevindingen uit diverse audits en interne en externe onderzoeken worden in onderlinge samenhang opgepakt met als doel tot een steeds verder verhoogde weerbaarheid te komen.
Cloudstrategie
Op dit moment vindt voor I&A-dienstverlening een ontwikkeling plaats van aanschaf en beheer van IT-middelen naar Software-as-a-service (SaaS). We adopteren deze ontwikkeling en zetten in op contracteren van IT-services boven aanschaf. Daarmee verschuift onze inzet van IT-beheer naar IT-regie en service-integratie. Deze inzet zal leiden tot een hybride IT-omgeving waar SaaS (extern gehoste IT), een eigen Cloud platform en een gedeeltelijk eigen datacenter deel van zullen uitmaken. De snelheid van de transitie hangt af van enerzijds de markt voor Cloud native IT-aanbieders en anderzijds de natuurlijke momenten (zoals contractvervaldata).
Applicatielandschap
Veel van de bedrijfskritische applicaties zijn end-of-life en dienen de komende jaren vervangen te worden. In 2026 intensiveren we de aanpak van de vervangingen en de modernisering van IT-landschap. Daarbij hebben we een voorspelbaar en effectief proces en houden we rekening met de urgentie en rechtmatigheid, doelmatigheid en continuïteit via Cloud transitie, met aandacht voor de digitale autonomie (ook in nationaal verband). Zo maken we het mogelijk beter aan IT-standaarden en kwaliteitseisen te voldoen.
Programma Modernisering Bedrijfsvoeringssystemen (MBS)
Willen we toekomstbestendig en wendbaar zijn in onze (interne) dienstverlening en innovatie mogelijk maken, dan is vervanging van het applicatielandschap van diverse bedrijfsvoeringsonderdelen noodzakelijk. We zijn gestart met de implementatie van Oracle Cloud voor de verschillende functionele gebieden en gaan hiermee door in 2026. Met deze Cloud technologie kunnen processen worden gestandaardiseerd, waarmee we verantwoording en strategische advisering versterken. Ook biedt dit, in lijn met de gemeentebrede Cloud strategie, mogelijkheden om maatwerk af te schalen. De gemeenteraad is nader geïnformeerd over MBS via RIS320676.
De implementatie vindt plaats in 2 fasen: HRS en P&O in 2025/2026 (fase 1), en daarna financiën en inkoop in 2027/2028 (fase 2).
Bestemmingsreserve MBS
Er is een bestemmingsreserve voor MBS ingesteld en aan deze reserve wordt in 2025 en 2026 in totaal € 17,8 mln. toegevoegd. Deze bestemmingsreserve wordt gevoed vanuit jaarrekeningresultaten en reguliere exploitatiebudgetten, te weten middelen voor Life Cycle Management (vervanging van bedrijfsapplicaties), middelen voor groei van de organisatie en verdere efficiencymaatregelen binnen de bedrijfsvoering (zie onderstaande tabel):
Bestemmingsreserve MBS | Bedrag |
---|---|
Toevoeging: CBR Jaarrekeningresultaat 2024 | 3.852 |
Toevoeging: reguliere exploitatiebudgetten 2025*: | |
Life Cycle Management | 2.000 |
Groei van de organisatie en efficiencymaatregelen | 7.600 |
Toevoeging: reguliere exploitatiebudgetten 2026*: | |
Groei van de organisatie en efficiencymaatregelen | 4.340 |
Saldo | 17.792 |
* Gezien het belang van MBS worden deze middelen voor 2025 en 2026 incidenteel (deels) ingezet voor de implementatie van MBS. Voor LCM is prioriteit gegeven aan de applicaties van MBS. De middelen voor de groei van de organisatie (zgn. ToTa middelen) worden incidenteel ingezet om de innovatie van de bedrijfsvoeringsystemen te financieren.
Kosten en dekking MBS
Fase 1: In de begroting wordt er totaal € 17,5 mln. onttrokken aan de reserve om de lasten van MBS voor fase 1 te dekken, waarvan € 7,6 mln. in 2025 en € 9,9 mln. in 2026. Omdat er € 17,8 mln. is toegevoegd heeft de reserve heeft dan een resterend saldo eind 2026 van € 0,3 mln..
In de tabel hieronder zijn de begrote kosten en dekking opgenomen:
Begrote kosten en dekking MBS | Fase 1 | Fase 2 * | Totaal | ||
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | Totaal | |||
Dekking via onttrekking bestemmingsreserve | 7.580 | 9.920 | 17.500 | 0 | 17.500 |
Begrote kosten MBS | -7.580 | -9.920 | -17.500 | -12.500 | -30.000 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | -12.500 | -12.500 |
* Voor de middelen die nodig zijn in fase 2 (€ 12,5 mln.) heeft het college het voornemen deze ook deels te dekken vanuit de reguliere budgetexploitatie, namelijk € 6,8 mln.. Besluitvorming hierover vindt plaats in 2026. Voor het resterende deel van € 5,4 mln. onderzoekt het college de verdere mogelijkheden voor volledige dekking. Omdat er nadrukkelijk geen contractuele verplichtingen worden aangegaan voor de incidentele kosten in 2027/2028 totdat de totale financiële dekking is georganiseerd, zijn deze middelen nog niet verwerkt in de begroting en bovenstaande tabellen.
Digitale innovatie en Smart City
Ook in 2026 werken we met het Living Lab Scheveningen aan de ontwikkeling van digitale innovaties die bijdragen aan de maatschappelijke opgaven van de stad. De innovaties die worden getest, richten zich bijvoorbeeld op de energietransitie en veiligheid: Het uitbreiden van het Slim Strandnet naar andere delen van de stad om de energietransitie te ondersteunen (samen met Stedin) en het verzamelen van data in de Scheveningse Haven voor de aanpak van ondermijning (samen met de politie binnen de innovatiehub SHIELD en de Impact Coalitie Safety & Security). En met Slim Burgerschap meten inwoners zelf luchtkwaliteit en lawaai in hun eigen leefomgeving. Naast de effectiviteit van de innovaties kijken we vanzelfsprekend steeds naar de ethische vraagstukken en wordt de privacy van de inwoners en bezoekers beschermd.