Risicomanagement
Naast exogene risico’s die in paragraaf 3.3 worden toegelicht, blijven we de beheersing van gemeentebrede risico’s van de organisatie organiseren. In 2026 is een kwaliteitsslag gerealiseerd op het frauderisicomanagement en is de frauderisicoanalyse wederom geactualiseerd.
We zetten in op de optimalisatie van integraal risicomanagement. Dit doen we door het risicomanagement beleid te actualiseren, daarnaast is een nieuwe applicatie (LIAS) in gebruik genomen dat ons helpt om risico’s beter in kaart te brengen en te beheersen. Door deze aanpak bouwen we aan een robuuste, wendbare en integere organisatie die de kwaliteit van de dienstverlening continu verbetert.
Internal audits
Voor internal audits zetten we in op innovatie, bijvoorbeeld door data-analyse en procesmining in te zetten. Dit levert een kwaliteitsverbetering op ten aanzien van risicobeheersing en procesverbetering.
Resilience
Naast financiële risico's die direct gevolgen (kunnen) hebben op de programmabegroting zijn er ontwikkelingen die op de langere termijn invloed kunnen hebben op de robuustheid van de (financiële) positie van de stad. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld geopolitieke ontwikkelingen, demografische ontwikkelingen en netcongestie. Resillience brengt, in dialoog met de organisatie en met behulp van een risicobeoordelingskader, continu in kaart of en zo ja, welke tegenslagen onze stad mogelijk kunnen treffen en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Ook in 2026 doen we dit en zetten daarvoor onderzoek, monitoring, samenwerking, gezamenlijk leren en innovatie in. Zo werken we aan de versterking van de veerkracht van de stad en gemeentelijke organisatie om beter te kunnen omgaan met onverwachte verstoringen en langdurige uitdagingen.